Taste Tomorrow biedt inzicht in consumentenwensen en bakkerijtrends

11 september 2024

- Bedrijfsinformatie -

In de snel veranderende voedselwereld moeten zowel grote fabrikanten als kleine producenten zich voortdurend aanpassen aan de veranderende voorkeuren van consumenten. Daarom voert kennisnetwerk Taste Tomorrow grondige, always-on analyses uit om de brood-, banket- en chocolade-industrie voortdurend te ondersteunen en te inspireren. Er zijn op dit moment drie smaakprofielen die de huidige hypes en trends weerspiegelen.

 

  1. Een luxe gevoel door rijke smaken

Consumenten zijn voortdurend op zoek naar buitengewone smaakervaringen. We zien een verschuiving waarbij bekende smaken zoals ‘koffie’ en ‘sinaasappel’ plaats maken voor meer uitgesproken opties zoals ‘Espresso Arabica’ of ‘calamansi’, een citrusvrucht uit de Filipijnen. We zien een zogenoemde premiumisering van smaken: Klassieke opties worden vervangen door vergelijkbare, maar meer high-end alternatieven, zoals Siciliaanse pistachenoten in plaats van ‘gewone’ pistache, Amaretto voor amandel, Balsamico geroosterde cherrytomaatjes in de plaats van simpelweg ‘tomaat’.

Een voorbeeld: Dandelion Chocolate, een kleinschalige chocoladeproducent, geeft hun chocoladerepen een sfeer van luxe, exclusiviteit en mystiek door hun single-origin repen op dezelfde manier te promoten als wijnen. In een limited-edition-set chocoladerepen hebben ze de cacaobonen gefermenteerd met een onderscheidend specerij. De bonen ‘Kokoa Kamili, Tanzania, 2023 Harvest, Batch 1’ kregen een kaneelfermentatie, wat volgens het chocolademerk leidt tot smaken zoals Devonshire-room, peer en vanille.

 

  1. Zoet & pittig

Tegenwoordig wil 65 procent van de consumenten wereldwijd ongebruikelijke smaakcombinaties proberen. Swicy – de combinatie van zoet en pittig – is hier een perfect voorbeeld van. Het gebruik van pittige of verwarmende ingrediënten in zoete creaties zoals cakes, sauzen, drankjes, gebak en chocolade was vroeger ongewoon, maar tegenwoordig niet meer. Kruidigheid voegt spanning en nieuwigheid toe aan vertrouwde smaken zoals chocolade, aardbei of vanille.

Nieuwe zoete en pittige gerechten zijn vaak geïnspireerd op pepers of hete kruidenmengelingen uit de wereldkeukens. Denk aan Koreaanse gochugaru pasta, Mexicaanse Tajin kruiden, Indonesische sambal oelek of Chinese krokante chili-olie.

De habanero chocolade-mochi van Mochidoki is een perfect voorbeeld van de combinatie van zoete en pittige smaken. De taaie, gevulde Japanse rijstsnack mochi krijgt een verrassende kick van Mexicaanse habanero, een van de heetste pepers. De rijke cacaosmaak harmonieert goed met de pittige peper, en de vurige smaak contrasteert mooi met de zachte mochi-textuur.

 

 

  1. Alcoholische drankjes als inspiratiebron

Wil je dat producten opvallen in een overvolle markt? Kies dan voor spannende, op drankjes geïnspireerde creaties. Denk aan sambuca- en espresso-cannoli, champagne-chocoladerepen en een Guinness-cake. Het gebruik van alcoholische dranken voegt complexiteit en een gevoel van luxe toe aan creaties. Momenteel populaire alcoholische dranken zijn bourbon, mezcal, sambuca, sherrywijn, champagne en cocktails zoals espresso martini, moscow mule en mojito.

Op deze trend is Bang Bang Bakehouse goed ingesprongen. Het is gespecialiseerd in rumcake en geeft die een eigentijdse twist door cocktailsmaken toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan de coquito-rumcake, die smaakt naar de Zuid-Amerikaanse kokosrumcocktail en is gegarneerd met geroosterde pecannotenkruimels. De producent verkoopt de lekkernijen in individuele potten, zodat consumenten niet hoeven te wachten op een speciale gelegenheid om van hun rumfetti of espresso-martini-rumcake te genieten.

 

 

Over Taste Tomorrow

Taste Tomorrow is ’s werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met het Always-on programma volgt het continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken.

 

Lees meer op www.tastetomorrow.com of lees de blogs van Puratos over de trendonderzoeken op www.puratos.nl/nl/blog