FutureMakers matcht werkzoekers en studenten aan bakkers

06 november 2024

Tijdens FutureMakers in Leeuwarden presenteerden vertegenwoordigers van 26 bedrijven uit de bakkerij, zoetwaren, maak- en procesindustrie zich 9 oktober aan werkzoekenden en studenten. Er werden goede gesprekken gevoerd, waarvan een aantal een vervolg krijgt.

Het grote pijnpunt werd al snel duidelijk: veel mensen weten niet welke functies er allemaal zijn binnen de branche. Dat maakt het zo belangrijk voor bedrijven om naar buiten te treden. ‘Het gaat hartstikke goed’, vertelt Nella Tjoelker van Dawn Foods / Royal Steensma enthousiast. ‘We hebben al diverse werkzoekenden gesproken. Sommigen zoeken specifiek een functie in de bakkerijsector, terwijl anderen zich breder oriënteren. We hebben al leuke gesprekken gevoerd, waar we zeker iets mee gaan doen. Een aantal had zich echt heel goed voorbereid en bijvoorbeeld een leuke flyer over zichzelf gemaakt ter promotie. Dat is ontzettend leuk.’

Ze merkt dat veel mensen geen goed beeld hebben van het werken in de bakkerij- en zoetwarensector. ‘Het werk van een bakker is meestal wel duidelijk, maar er zijn nog allerlei andere functies. Vaak hebben ze geen idee wat er binnen ons bedrijf gebeurt. Daarom heb ik heel goed proberen uit te leggen dat wij de ingrediënten leveren waar de bakkers vervolgens heerlijke producten van maken.’

 

Leuke binnenkomer

Op tafel had Tjoelker speculaas neergelegd met amandelspijs. ‘Ik vraag de belangstellenden dan of ze weten dat er twee soorten spijs zijn: banketspijs en amandelspijs. Velen weten dat niet. Dat is dan gelijk een leuke binnenkomer. Onze spijsfabriek is in Vlaardingen gevestigd. Ook daar kunnen ze nieuwe medewerkers gebruiken. Daarom zijn we óók te gast bij Futuremakers in de Food & Innovation Academy in Vlaardingen.’

Ook Judith en Hielco van Helwa in Hallum merken dat mensen niet precies weten wat  er binnen hun bedrijf gebeurt. ‘We worden nogal eens verward met Hellema, dat ook in Hallum is gevestigd’, legt Judith uit. ‘Hellema maakt koekjes, terwijl wij een wafelbakkerij zijn.’ Vandaag hopen ze nieuwe collega’s aan te trekken. ‘Goede werknemers, die graag willen blijven en niet na een paar weken al afhaken. En die het leuk vinden om met ons mee te denken. Daarom vertellen we graag wat het bedrijf allemaal te bieden heeft, zoals leuke collega’s, flexibele werktijden en verschillende functies. We werken hard en lachen veel.’

 

Flyers uitdelen

‘We hebben nog geen concrete afspraken gemaakt, maar wel flyers uitgedeeld aan geïnteresseerden. Als ze die scannen kunnen ze hun gegevens achterlaten en nemen we contact met ze op’, aldus Jurre Althuis van Fortuin in Dokkum. ‘Tot nu toe hebben we geen editie van Futuremakers overgeslagen. We vinden het altijd een heel leuk evenement.’

Direct naast zijn statafel staat Hellema uit Hallum. Ilse Castelein vertelt namens het bedrijf hoe belangrijk het is om zichtbaar te zijn. ‘Video en beeld worden steeds belangrijker. Hiermee kunnen we de jongere generatie beter bereiken. We delen bijvoorbeeld nieuwe producten. Zo proberen wij onze bekendheid te vergroten. We houden ook regelmatig een proefdag. Daarbij laten we belangstellenden kennismaken met ons bedrijf en kunnen we laten zien wat we hier allemaal doen.’

Ze vindt het leuk om tijdens de studentensessie met mogelijke stagiaires in gesprek te gaan. ‘Stagiaires zijn hier altijd van harte welkom. Datzelfde geldt voor vakantiewerk. We zijn daarin heel flexibel. Zo kan iemand bijvoorbeeld ook voor twee avonden in de week bij ons komen werken. Mensen kunnen overdag niet even bij ons binnenlopen. Daardoor is de drempel om bij ons te solliciteren hoger. Dat maakt het zo belangrijk om met elkaar in contact te komen.’

 

Onderzoeksprojecten

Namens Royal Koopmans in Leeuwarden is HR-manager Jildou van der Schaaf aanwezig. Zij heeft Esmee meegenomen, stagiaire op de HRM-afdeling. ‘Het is superleuk om andere studenten over het werken bij Royal Koopmans te vertellen. Het bedrijf vindt de samenwerking met scholen belangrijk. Op vrijwel iedere afdeling is er ruimte voor een stagiaire. Daarnaast worden in samenwerking met studenten onderzoeksprojecten uitgevoerd. Vooral op het gebied van duurzaamheid.’

Inmiddels zijn er al diverse gesprekken gevoerd. ‘Veel mensen kennen ons van de pannenkoeken. Daar hebben we een voordeel van, want het is belangrijk voor onze naamsbekendheid en veel mensen weten iets over de producten die wij maken. Maar het is tegelijkertijd een uitdaging omdat we alweer 24 jaar geleden ons consumentenmerk hebben verkocht. Dat we ons nu volledig richten op innovatieve oplossingen voor bloem, meel & foodcoating in een 100% zakelijke markt, weten veel mensen niet’, vertelt ze. ‘MatchMakers is een mooie manier om kennis te maken.’

Koen Bakker, eigenaar van New Food Horizons, is heel tevreden ‘Binnen een uur had ik al drie fijne gesprekken gevoerd met drie dames van middelbare leeftijd. Daaruit komen twee vervolggesprekken voort. Een dame vertelde dat ze hét recept had voor een future-proof cookie. De andere heeft jarenlang in een bakkerswinkel gewerkt en wil graag als gastvrouw aan het werk. Ik ben aangesloten bij Cycle-Up en ik ga binnen dit netwerk kijken of ik een match kan vinden.’ Zelf is hij op zoek naar een marketing-stagiaire. ‘Die hoop ik vanmiddag te vinden.’

Folkert Reitsema van Bakkerij Molkwar BV uit Joure toont eveneens een stapeltje contactgegevens van geïnteresseerde personen. ‘Het gaat hartstikke goed dit jaar’, stelt hij tevreden vast. ‘Het evenement wordt steeds professioneler. We hebben echt een aantal hele goede gesprekken gevoerd, die binnenkort een vervolg krijgen. We hebben zelfs een zijinstromer gesproken die graag een aantal uren gratis bij ons wil komen werken om te kijken of het wederzijds bevalt. Zonder dat ze haar vangnet verliest, kan ze dan ervaren wat het is om bij ons bedrijf te werken. Dat is toch fantastisch?’

Ook aan de statafel van Borgesius hebben zich al vier interessante kandidaten gemeld. ‘We vertellen een eerlijk verhaal over wat we doen’, zeggen Henk van Enk en Saskia Dijkstra. ‘Onze medewerkers staan niet met de handen in het deeg, maar langs de lijn. We zoeken geen productiemedewerkers, maar vooral operators en technici. Zij hoeven niet perse een passie voor brood te hebben. Wel moeten ze over wilskracht beschikken, leergierig zijn en een probleemoplossend vermogen hebben. Als we zo’n persoon een kans kunnen geven, dan zou dat geweldig zijn. Verder hopen we vanmiddag een of meerdere stagiaires te vinden. Want ook die kunnen we goed gebruiken.’

 

Ambachtelijke bakkers

Naast de leveranciers en industriële bakkerijen, is ook een aantal medewerkers en eigenaren van ambachtelijke bakkerijen aanwezig, zoals het team van Bakkerij Van der Bijl. ‘We zijn vooral opzoek maar medewerkers in de broodbakkerij’, aldus HR-medewerker Tineke Nicolai. ‘Omdat steeds minder mensen in de nacht willen of kunnen werken, hebben we onze processen aangepast en een deel van het werk naar overdag verplaatst.’

Van der Bijl heeft de werkprocessen aangepast, zodat ze minder tijd kosten en er minder mensen voor nodig zijn. ‘Verder hebben we geïnvesteerd in nieuwe machines, die ervoor zorgen dat het werk gemakkelijk en minder zwaar wordt. Het vinden van personeel is een grote uitdaging. En hiermee hopen we dat wat makkelijker te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld een ultrasone snijmachine aangeschaft. Je hebt geen diploma nodig om hiermee te kunnen werken. Zo proberen we een breder arbeidspotentieel aan te boren.’

 

 

Futuremakers

Futuremakers is hét matching-event voor de bakkerij en voedingsindustrie. Studenten en werkzoekenden kunnen tijdens het event hun match vinden met bedrijven uit de regio, op een laagdrempelige manier. De organisatie is in handen van Stichting Bakkracht, Bakery Sweets Center, Mobiliteitsnetwerk Noord Nederland, Fryslân Werkt en Claim your Future. in samenwerking met scholen en het bedrijfsleven.

Wil jij met je bakkerij aanwezig zijn? Kijk op https://futuremakers.nu/ voor meer informatie.

 

Bron en foto’s: Bakery Sweets Center