Verspillingsvrije Week: recyclebare nudge-sticker op 1,5 miljoen broden

20 november 2024

De Verspillingsvrije Week 2024 (9 tot en met 15 september) stond weer bol van de landelijke en lokale acties. Aan deze zesde editie deden weer meer partners mee om Nederlanders te inspireren om geen voedsel te verspillen. Een terugblik.

Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat ruim 4 miljoen Nederlanders iets extra’s deden om minder voedsel te verspillen tijdens de Verspillingsvrije Week. Denk hierbij aan slimmer plannen en inkopen, flexibeler omgaan met eten dat er in huis is en creatief koken met restjes.

Verspillingsvrij ben je natuurlijk niet maar één week, maar het liefst het hele jaar door. Ook de rest van het jaar blijft de organisatie zich daarom samen met de stakeholders inzetten om voedselverspilling met 50 procent te verminderen. Instappen en meedoen met je bakkerij kan altijd. Kijk op https://samentegenvoedselverspilling.nl/bedrijfsleven voor tips.

 

De highlights van deze editie van de Verspillingsvrije Week waren:

  • Meer dan 185 partners deden mee en/of ondersteunden de week.
  • Op zo’n 25 locaties in het land kon men verspillingsvrij proeven of concreet aan de slag met workshops en masterclasses, georganiseerd vanuit diverse gemeenten en lokale sociale initiatieven.
  • In de media was veel aandacht voor voedselverspilling verminderen, waaronder bij programma’s als Eigen Huis en Tuin en Binnenstebuiten.
  • Op sociale media was heel veel aandacht voor de Verspillingsvrije Week. Er werd volop content gedeeld en influencers Saskia Sampimon-Versneij, Jetske van den Elsen en de SuriMAMS gaven aandacht aan verspillingsvrij.
  • Grote en kleine (food)bedrijven hebben ingezet op het thema bij hun klanten, bijvoorbeeld bakkerijen met een actie op de winkelvloer.

 

Op 1,5 miljoen broden is de recyclebare nudge-sticker geplakt, om consumenten eraan te herinneren het hele brood op te eten. En bij meer dan 75 ambachtelijke bakkers waren aanvullende communicatiematerialen te vinden. In het basis- en voorgezet onderwijs gingen leerlingen aan de slag met een quiz. Diverse masterclasses zijn georganiseerd en op de HAS green academy startte een interne campagne tegen voedselverspilling tijdens de opening van het studiejaar.

Inhoudelijke bijeenkomsten zijn georganiseerd over consumentengedrag en verspillingscijfers in catering en retail. Minister Wiersma was aanwezig bij de presentatie van de retailcijfers. Bekijk hier de video met een terugblik op de week: https://samentegenvoedselverspilling.nl/kennisbank/resultaat-verspillingsvrije-week-2024