Bio-zaken maken de balans op: Kerstdagen impuls voor nieuwe klanten
15 januari 2025

Vooral de kwaliteit van producten zoals biologisch brood en groenten was een belangrijke reden om rondom de feestdagen de winkel te bezoeken. Bas Derksen, bio-slager in Nijmegen: ‘Mensen kiezen tijdens de feestdagen nog bewuster voor kwaliteit. Dit predicaat hangt echt aan biologische producten.’
‘Wat we veel zagen is dat mensen voor een specifiek ingrediënt uit een kerstrecept bij ons komen’, zegt Berrie Franken van Ekoplaza Nijmegen. ‘Dat ingrediënt is niet te krijgen in de reguliere supermarkt en dan komen ze bij ons uit. Ook zien we dat bijvoorbeeld de specialistische bakproducten en het vegetarisch bindmiddel het heel goed doen in deze periode. Naast onze trouwe klanten, brengt deze tijd ons elk jaar veel nieuwe klanten.’
Rijen voor de deur
Bas Derksen beaamt dit. ‘Het aantal klanten dat wij hier rondom Kerst zien is totaal uit verhouding met normale dagen. Op de dagen net voor Kerst hadden wij hier een rij voor de deur staan. Mensen houden er rekening mee dat ze moeten wachten en vinden het wel gezellig. Onze vaste klanten stonden zelfs te glunderen van trots dat “hun” slager het zo druk heeft.’ Bas denkt dat het feit dat er zoveel mensen in de rij staan, vertrouwen schept bij nieuwe consumenten.
Naast het uitgebreide assortiment, komt de consument ook echt voor de kwaliteit van de biologische producten naar de bio-winkel. Ruben Kool, eigenaar Nieuw Mos Amersfoort: ‘De prachtige romanesco ziet er geweldig uit op je bord met Kerst. Mensen komen echt voor de luxere producten bij ons. Slagroom, wijn en kazen zijn niet aan te slepen.’
Ook Ruben Kool zag een forse toename van nieuwe klanten in zijn winkel met Kerst. ‘Ik denk dat de kerstperiode een mooie kans is om de drempel van de bio-winkel te verlagen. Mensen nemen de tijd voor hun boodschappen en stappen vaak even uit hun dagelijkse routine, uit hun vaste patroon. Zo’n eerste kennismaking met onze winkel kan er uiteindelijk toe bijdragen dat ze hier vaker gaan komen.’
Gezonde boodschap
Maaltijdbox-aanbieder Ekomenu gebruikte de feestdagen om een gezonde boodschap over te brengen. Jack Stroeken, eigenaar van Ekomenu: ‘Omdat wij zoveel nieuwe klanten weten te bereiken met Kerst, leent deze periode zich er goed voor om door partners, zoals de Hartstichting en het Diabetes Fonds, aandacht te vragen voor gezond eten. Nu in januari hebben veel mensen weer goede voornemens en willen ze gezond gaan eten. Dat is echt onze topmaand.’
Er zijn momenteel 315 biologische speciaalzaken in Nederland. Hieronder vallen de biologische winkels, bakkerijen, slagers, koffie- en theewinkels, reformwinkels en online aanbieders. In totaal is deze sector goed voor 400 miljoen euro omzet per jaar (Bionext Trendrapport, 2023).
De biologische speciaalzaak is al decennia de aanjager en locomotief van de biologische markt. De keuze voor minimaal 90 procent biologisch, transparantie en constante ontwikkeling in verduurzaming maakt dat de sector een voortrekkersrol bekleedt. Daarnaast is er in de winkels veel kennis en kunde over de (herkomst van) producten en de wijze van produceren.
Beeld: Biowinkelvereniging