Halal-bakkerij Kadir’s vindt productielocatie
25 september 2024

Zo houdt Kadir’s grip op de leveringszekerheid en kwaliteit van de snacks. Bovendien geeft het de mogelijkheid om te innoveren en maximale flexibiliteit te bieden. De belangrijke stap om het heft in eigen hand te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van leveranciers, wordt mogelijk gemaakt door een sharefundingsactie.
Daarbij kunnen investeerders een aandeel in het bedrijf kopen. Zij hebben tot nu toe 3,5 ton in het bedrijf gestoken. Dankzij dat groeigeld heeft Kadir’s na een lange zoektocht een pand in Deurne kunnen huren. ‘Hier is voldoende elektriciteit en met ruim duizend vierkante meter genoeg ruimte om onze ambities te realiseren. Niet lang geleden werden hier ook al worstenbroodjes gebakken, dus alles is al ingericht op productie’, zegt oprichter Kadir Ahmed.
Operationeel
‘De worstenbroodmachine is al besteld en we kunnen het pand en de vloer bedrijfsklaar maken. Maar’, zo vervolgt de ondernemer, ‘er moet nog veel gebeuren voordat de bakkerij echt operationeel is. Zo hebben we nog enkele tonnen nodig voor de aanschaf van onder meer een rijskast, vriescel, stoomkast en koelcel. Met de steun van nieuwe (of huidige) investeerders kunnen we nog deze herfst open. De geur van worstenbrood moet weer door Deurne wapperen.’
Het pand kent een rijke historie. Tientallen jaren werden er aan de Derpsestraat namelijk worstenbroodjes gebakken, onder meer door de vermaarde Snackfabriek Beckers. In 2022 kwam er een eind aan die traditie. Beckers was op dat moment al opgegaan in het bedrijf GoodLife Foods. ‘Hoe gaaf is het dat we die worstenbroodtraditie in ere kunnen houden?’, jubelt Ahmed. ‘Worstgeschiedenis wordt worsttoekomst. Natuurlijk gaan wij het straks anders doen. Happy halal, met ons eigen recept, met meer smaak.’

Met de eigen productielocatie sorteert Kadir’s voor op de toenemende vraag naar halalsnacks, waarbij het vlees volgens de islamitische richtlijnen is bereid. Het halalmerk verkocht in 2023 ongeveer 1,5 miljoen producten, terwijl dit er in 2022 nog geenmiljoen waren. ‘De potentie van halalproducten is enorm, vooral ook omdat iedereen ze kan eten. Uit eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ook veel mensen zonder moslimachtergrond halal proberen.’
Nu het bedrijf zo hard groeit, is betrouwbaarheid van het grootste belang. Kadir’s wil minder afhankelijk zijn van leveranciers. ‘Door zelf te produceren houden we regie op de kwaliteit van de producten. We willen halal mainstream maken, maar dan wel met alleen “tienen” die uit de oven komen. Daarnaast houden we prijs in eigen hand en kunnen we leveringszekerheid garanderen. Vanuit onze industriële bakkerij bakken we wanneer en zo veel we maar willen. Daarmee spelen we snel en doeltreffend in op de behoefte van de klant.’

Foto’s: Hanny Wouters, Ester Overmars, Raymond Rutting