SIAL Paris 2024 breekt records op zestigste verjaardag
06 november 2024

Gedurende vijf dagen stonden toekomstgerichte oplossingen voor de voedseluitdagingen van de toekomst centraal. Dit jaar presenteerde de beurs 7.500 exposanten uit 127 landen op meer dan 270.000 m² beursoppervlakte. De beurs kende een recordgroei van 8 procent in bezoekers, waardoor de aantallen weer op pre-pandemisch niveau kwamen.
‘De SIAL-editie 2024 was bijzonder dynamisch. Iedereen waardeerde het om elkaar live te ontmoeten. De beurs heeft haar positie als wereldleidende B2B foodbeurs versterkt, met aanzienlijke groei in exposanten en bezoekers’, zegt Audrey Ashworth, directrice van de SIAL Paris. ‘In vijf dagen werd duidelijk dat menselijk contact essentieel is in een steeds meer gedigitaliseerde wereld.’
Nederland in Top 5
Nederland behoorde tot de Top 5 landen van waaruit bezoekers naar Parijs kwamen. De beurs is in ons land een populaire internationale ontmoetingsplek voor onder andere professionals uit de bakkerijbranche.
Met meer dan tweehonderd deelnemende landen en 110 officiële delegaties speelt SIAL Paris, onder beschermheerschap van de President van Frankrijk Emmanuel Macron, een cruciale rol in de wereldwijde discussies over de toekomst van voedingsmiddelen. Tijdens de beurs wandelden vijftig ambassadeurs, zestien Franse parlementariërs en zeventien ministers door de gangen, wat het belang van de beurs voor de agrovoedingsindustrie benadrukt.
Bij de opening zei Annie Genevard, minister van Landbouw, Voedselsoevereiniteit en Bosbouw: ‘SIAL Paris biedt een unieke kans om de waarde van onze agrovoedingsindustrieën in de waardeketen te benadrukken.’ Ook minister van Economie Antoine Armand en staatssecretaris Laurence Garnier prezen SIAL als springplank voor de export van de zeshonderd aanwezige Franse bedrijven. Tijdens een officieel diner in het Élysée op 21 oktober ontving de Franse president de twintig meest invloedrijke internationale exposanten en belangrijke spelers in de markt.

‘De SIAL Paris 2024 was een bruisende en optimistische editie. De uitdaging om 10 miljard consumenten op een gezonde en duurzame manier van voedsel te voorzien, staat centraal’, zegt Nicolas Trentesaux, Managing Director van SIAL. ‘Dit jaar zat het evenement boordevol content, conferenties en topbijeenkomsten, die de milieu-uitdagingen omzetten in kansen voor de foodsector op korte en lange termijn.’
Er waren meer dan 400.000 gepresenteerde producten. Food-innovaties weerspiegelden de toekomsttrends en beantwoordden aan de groeiende consumentenverwachtingen op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en eenvoud. De SIAL Innovation competitie beloonde verschillende bedrijven voor hun inventieve producten. De SIAL Innovation GOLD award ging naar het Franse bedrijf Sabarot voor zijn plantaardige pasteitjes, dat inspeelt op de vraag naar ‘doe-het-zelf’, de belangstelling voor plantaardig voedsel en de wens voor een samenstelling zonder controversiële ingrediënten.
De Start-up Village, een creatieve broedplaats voor ideeën, kreeg dit jaar een nieuwe dimensie door de verdubbeling van de expositieruimte ten opzichte van de vorige editie. Met meer dan 650 aanwezige start-ups, waaronder een honderdtal in de Village, is deze ontmoetingsplek uitgegroeid tot het kloppend hart van de beurs, symbool voor het groeiende aandeel van jonge bedrijven in de transformatie van de foodsector.
De eerstvolgende SIAL Paris is in 2026, van 17 tot en met 21 oktober.