Taste Tomorrow biedt inzicht in consumentenwensen en bakkerijtrends
11 september 2024
- Bedrijfsinformatie -
In de snel veranderende voedselwereld moeten zowel grote fabrikanten als kleine producenten zich voortdurend aanpassen aan de veranderende voorkeuren van consumenten. Daarom voert kennisnetwerk Taste Tomorrow grondige, always-on analyses uit om de brood-, banket- en chocolade-industrie voortdurend te ondersteunen en te inspireren. Er zijn op dit moment drie smaakprofielen die de huidige hypes en trends weerspiegelen.
- Een luxe gevoel door rijke smaken

Een voorbeeld: Dandelion Chocolate, een kleinschalige chocoladeproducent, geeft hun chocoladerepen een sfeer van luxe, exclusiviteit en mystiek door hun single-origin repen op dezelfde manier te promoten als wijnen. In een limited-edition-set chocoladerepen hebben ze de cacaobonen gefermenteerd met een onderscheidend specerij. De bonen ‘Kokoa Kamili, Tanzania, 2023 Harvest, Batch 1’ kregen een kaneelfermentatie, wat volgens het chocolademerk leidt tot smaken zoals Devonshire-room, peer en vanille.
- Zoet & pittig

Nieuwe zoete en pittige gerechten zijn vaak geïnspireerd op pepers of hete kruidenmengelingen uit de wereldkeukens. Denk aan Koreaanse gochugaru pasta, Mexicaanse Tajin kruiden, Indonesische sambal oelek of Chinese krokante chili-olie.
De habanero chocolade-mochi van Mochidoki is een perfect voorbeeld van de combinatie van zoete en pittige smaken. De taaie, gevulde Japanse rijstsnack mochi krijgt een verrassende kick van Mexicaanse habanero, een van de heetste pepers. De rijke cacaosmaak harmonieert goed met de pittige peper, en de vurige smaak contrasteert mooi met de zachte mochi-textuur.
- Alcoholische drankjes als inspiratiebron

Op deze trend is Bang Bang Bakehouse goed ingesprongen. Het is gespecialiseerd in rumcake en geeft die een eigentijdse twist door cocktailsmaken toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan de coquito-rumcake, die smaakt naar de Zuid-Amerikaanse kokosrumcocktail en is gegarneerd met geroosterde pecannotenkruimels. De producent verkoopt de lekkernijen in individuele potten, zodat consumenten niet hoeven te wachten op een speciale gelegenheid om van hun rumfetti of espresso-martini-rumcake te genieten.
Over Taste Tomorrow
Taste Tomorrow is ’s werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met het Always-on programma volgt het continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken.
Lees meer op www.tastetomorrow.com of lees de blogs van Puratos over de trendonderzoeken op www.puratos.nl/nl/blog