Terugblik: hoofdthema’s iba schot in de roos tijdens drukbezochte beurs

21 november 2023

Iba 2023 wist van 22 tot en met 26 oktober 2023 weer vele beursdeelnemers te enthousiasmeren. 1.073 exposanten uit 46 landen toonden in tien hallen hun productdiversiteit. 57.000 bezoekers uit 150 landen stroomden in vijf dagen door de gangpaden om de nieuwste trends van over de hele wereld te ontdekken. De hoofdthema’s waren dit jaar digi, ambacht, foodtrends en duurzaamheid. Speciale aandacht was er ook voor gezondheid, turnkey solutions en kwaliteitsmanagement.

De geur van vers gebak, volle gangpaden, interessante gesprekken, een weerzien met bestaande klanten, kennisuitwisseling, innovaties, spannende wedstrijden, nieuwe contacten, de beste sfeer en vakmanschap van wereldklasse – dat was iba 2023. Dit betekent dat de toonaangevende vakbeurs volop content bood voor de hele bakbranche – van stagiairs tot meesterbakkers.

Michael Wippler, voorzitter van de Duitse Bakkersfederatie: ‘Naast wedstrijden met uitmuntend talent en een succesvolle introductie van de National Award of Honour, lag het onderwerp jong talent ons dit jaar bijzonder na aan het hart. We hadden stagiairs op locatie op de BackStage Jongerentalentendagen, met klassen uit het beroepsonderwijs. We willen de honger van jongeren naar ambachtelijke bakkerij opwekken, en daarvoor was iba de beste plek.’

 

Wereldinnovaties

Welke onderwerpen, naast het aantrekken van jong talent, bewegen de markt nog meer? Wat zijn de wereldinnovaties? Deze en andere vragen werden beantwoord in de beurshallen in München. ‘Iba zet nationaal en internationaal de standaard voor de bakkerijbranche en is een trendsetter en inspiratiebron’, aldus Dieter Dohr, Voorzitter van de raad van bestuur van GHM Gesellschaft für Handwerksmessen mbH. ‘Dat hebben we in 2023 opnieuw succesvol bewezen. Nergens anders is zo’n productdiepgang en zo’n uiteenlopende innovatie zichtbaar.’

De focus van de beurs lag ook op de talrijke wedstrijden. Een hoogtepunt was de iba.UIBC.Cup of Bakers 2023. Hier volgden de bezoekers de Cup koortsachtig tot de laatste minuut voor de glazen bakkamers. Dit varieerde van luid applaus voor de deelnemende teams bij hun laatste poging om hun werk in te leveren, tot een stilte om de jury live de producten te zien proeven.

De gouden medaille werd vervolgens op 24 oktober 2023 gewonnen door Lin Yeqiang en Feng Yingjie uit China. Yeon Sunheum en Han Doyoung uit Zuid-Korea behaalden op 26 oktober 2023 de titel van banketbakker.

 

Bakkerijrobot

Een robot in de bakkerij, een automaat die 24/7 open is, een BrotHaus-filiaal dat laat zien hoe persoonlijk advies en zelfbediening zonder verkooppersoneel gecombineerd kunnen worden en een filiaal van morgen met aankoopherkenning en cashless betalen. Dit waren slechts enkele van de digitale oplossingen die dit jaar op deze ‘wereldtentoonstelling’ in München te zien waren.

De exposanten op iba lieten de bezoekers het hele spectrum van digitalisering zien, van concrete praktijkvoorbeelden die vandaag al in de branches kunnen worden geïmplementeerd, tot opties voor de toekomst. ‘Van visie tot realisatie; ons doel was om “digitalisering binnen handbereik” te tonen. Dit hebben we gewaarborgd door het focusthema en productassortiment, maar ook door onze nieuwe iba.DIGITALISATION AREA, waar het thema tot leven werd gebracht’, zegt Susann Seidemann, tentoonstellingsdirecteur van iba.

Ook de nieuwe iba.START UP AREA in hal A4 was een bezoekersmagneet. Dit zorgde voor veel gejuich, want bezoekers konden zowel op het digitale platform, de iba.UNIVERSE, als ter plaatse applaudisseren voor hun favoriet. Het was een lastige keuze: 24 jonge bedrijven exposeerden hun innovaties. WECARRY won de iba.START UP AWARD, die voor het eerst op de beurs werd uitgereikt.

 

Professionele uitwisseling

Voor de diverse podia vormden zich steeds weer groepjes mensen. Want naast wedstrijden en live demonstraties staat iba voor professionele uitwisseling. Drie podia, veel experts en ruim vierduizend minuten kennisoverdracht: in het iba.FORUM, de iba.SPEAKERS AREA en de iba.START UP AREA draaide alles om de onderwerpen ambachtelijke bakkerij, foodtrends, digitalisering en vooral , duurzaamheid. Van best practices tot paneldiscussies – hier konden bezoekers naar presentaties luisteren en in gesprek gaan over de respectieve onderwerpen.

Enthousiast geworden? In 2025 is er weer een iba. Van 18 tot en met 22 mei vindt de beurs plaats in Düsseldorf. Vanaf 2027 wordt iba weer om de drie jaar in de herfst gehouden in de beurshallen in München.

 

Foto’s: GHM