Onderzoek naar verkoop rond Sinterklaas 2023: strooigoed populair
31 januari 2024

In 2023 vierde 53 procent van de Nederlanders Sinterklaas, waarmee het steevast tot de populairste tradities in Nederland blijft behoren. De grappen en avonturen in het dagelijkse Sinterklaasjournaal worden niet voor niets in vele klaslokalen herbeleefd. Hoofdreden voor volwassenen om het feest te vieren is de gezelligheid die het met zich meebrengt, maar ook nostalgie en traditie worden als redenen aangedragen.
Strooigoed is koploper
Over traditie gesproken; los van pakjes is het een feest van zoete lekkernijen. Koploper qua inkoop in 2023 was strooigoed (pepernoten kruidnoten etc.) dat door 30 procent van de consumenten werd gekocht, gevolgd door de chocoladelekkernij (letters, figuren, nepmunten) met 16 procent. De top vijf bestond verder uit respectievelijk gevulde speculaas (de favoriet van 45-plussers) met 14 procent, gewone speculaas (10 procent) en amandelstaaf (9 procent).
Ondanks haar tweede plaats bij inkoop, maakte de chocoladelekkernij de grootste kans om in een schoen(tje) aangetroffen te worden. Daarbij gold wel dat hoe hoger het gezinsinkomen, hoe groter de kans werd op zo’n schoencadeautje.
Aanbiedingen en huismerk
De impact van de inflatie in supermarkten was zeer duidelijk te merken wat betreft de inkoop van zoete lekkernijen: zeven op tien consumenten koos – sterk afhankelijk van het inkomen – voor aanbiedingen, bezocht discounters, pakte eens vaker een huismerk of keek in het algemeen kritischer naar de prijzen.
Wat het onderzoek verder duidelijk maakte is dat hoe ouder de consument, hoe groter de trouw aan het A-merk is. Strooigoed was bij consumenten onder de 45 jaar twee- tot driemaal zo populair als onder oudere leeftijdscategorieën, wat wellicht samenhangt met de levensfase of gezinssamenstelling.
Calorieën
Als het gaat om het letten op extra calorieën als gevolg van dat lekkers, is men daar vanaf 45 jaar een stuk bewuster mee bezig is. Ook zijn vrouwen meer bezig met de extra calorieën dan mannen: 50 procent tegenover 44 procent.
Als het gaat om de verantwoordelijkheid om niet te veel lekkers te consumeren, gaf negen op de tien consumenten aan dat dit toch echt de eigen verantwoordelijkheid betreft. Onder de 35 jaar werd door één op twaalf de overheid hierbij een rol toebedeeld, maar boven de 35 jaar is hier geen draagvlak voor te vinden.
Verrassen en verleiden
Dennis Teeken, commercieel directeur van (VBZ-lid) Koninklijke Verkade: ‘Gemiddeld koopt de Nederlander twee Sinterklaas-items per jaar. Verrassing en verleiding op de winkelvloer is en blijft daarbij belangrijk. Naast onze chocoladeletters hebben we in 2023 koekproducten aan ons Sinterklaas-assortiment toegevoegd. Daarmee konden we het seizoen ‘eerder starten’ en tegelijk een bredere doelgroep aanspreken. Onze winterse variant van Sultana, omgedoopt tot Sintana, deed het erg goed in de verkoop. Hier zijn we natuurlijk erg trots op.’
Bron: VBZ