Warme bakker was in trek bij Paasvierder

10 april 2024

Zes op tien Nederlanders vierden dit jaar Pasen. Ruim driekwart van hen kocht chocoladepaaseitjes in. Ook van degenen die het feest niet vierden, gaf vier op tien aan paaslekkernijen te kopen. Een derde van de paasvierders verstopte chocoladepaaseitjes. Dit blijkt uit onderzoek onder 2.900 respondenten, door VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten.

Een breuk met vorig jaar is het prijsbewustzijn van de consument. Dit jaar liet een daling zien van inkopen van chocoladepaaseitjes bij discountersupermarkten. Tegelijkertijd was er sprake van een verdubbeling van klanten voor de warme bakker als het gaat om chocoladepaaseitjes en werd er minder naar aanbiedingen gekeken. Kortom, een beetje meer luxe lijkt terug rond de viering, waar door de inflatiegolf eerder flink het mes in was gezet.

 

Stroopwafelsmaak

Theo Heere, directeur VBZ: ‘Naast de bekende smaken melk, wit, puur, hazelnoot, cappuccino, praliné en karamel-zeezout lijkt stroopwafelsmaak inmiddels een blijvertje. Overigens, de smaken karamel-zeezout, cappuccino en hazelnoot doen het gemiddeld veel beter bij de vrouwelijke consumenten.’

Naast chocoladepaaseitjes werden uiteraard ook allerlei andere lekkernijen in de Paasperiode gekocht. Zoals het Paasbrood, (kippen)eieren, verse of afbakcroissants en de welbekende chocoladepaashaas. Het enthousiasme voor die producten is ten opzichte van vorig jaar duidelijk meetbaar toegenomen. Een traditie waar een op zes Paasvierders aan meedeed, is het nuttigen van de Hollandia matzecracker, in dit geval meestal voorzien van boter en suiker.