Ravensbergen groeit mee met de vraag naar tussendoorrepen

24 oktober 2024

Nieco de Wit (l) en Christophe Thys.

Ravensbergen Food startte bijna honderd jaar geleden in de Bollenstreek als ambachtelijke banketbakker en groeide vanaf de midden jaren tachtig door tot een industriële mueslirepenfabriek. Tussendoorrepen vormen een groeimarkt. Algemeen directeur Christophe Thys en productontwikkelaar Nieco de Wit geven een kijkje in de ‘keuken’.

In Sassenheim, waar sinds eind jaren zestig de productielocatie is gevestigd, zijn de twee productielijnen muesli- en graanrepen de levensader van de onderneming die 75 rpocent van haar productie exporteert. Sinds 2012 is het bedrijf onderdeel van het Zwitserse HACO Group.

In 2022 werd de productlijn voor muesli in Sassenheim geheel vernieuwd, wat een aanzienlijk hogere productie opleverde. Christophe Thys: ‘Waar je bij de productie van mueslirepen hete siroop en droge ingrediënten af laat koelen om het geheel hard te maken, bak je bij de productie van krokante graanrepen juist het vocht eruit.’

De muesli- en graanrepen vinden aftrek bij drie categorieën: private label, eigen merk en merken. De spreiding zorgt ervoor dat de onderneming niet te afhankelijk wordt van één type klant, al heeft private label de laatste jaren een merkbare groei doorgemaakt in de supermarkten en dus bij Ravensbergen. Van elke vier geproduceerde repen gaan er drie naar landen buiten de Benelux.

 

Oogstgebonden ingrediënten

Wat betreft het verkrijgen van ingrediënten is er de laatste tijd wel wat aan de hand. ‘Uiteraard hebben we te maken met oogstgebonden ingrediënten, zoals havervlokken, spelt en cornflakes, wat een zekere afhankelijkheid betekent’, stelt Thys. ‘Maar de situatie waarbij cacao van een prijs van zo’n 3,50 euro per kilo naar bijna 24 euro per kilo is gegaan, is zeer zorgelijk.’

Binnenkort worden de eerste tekorten verwacht in de markt. ‘Gelukkig zijn we contractueel ingedekt, maar op een bepaald moment kan een situatie van overmacht zijn intrede doen.’ Nieco de Wit vult aan: ‘Daarom hebben we al over andere opties nagedacht, een plan B en zelfs C, zoals producten geheel zonder chocolade of met een vervangend ingrediënt.’

Vanaf 2023 heeft Ravensbergen een grote groeispurt doorgemaakt. De omzet verdubbelde en het aantal ploegen eveneens. De productie werd een 24/7-business. Dankzij een kundige hr-afdeling met de juiste externe partners en gebruikmakend van de familiale cultuur kon de noodzakelijke personeelsgroei ondanks een krappe arbeidsmarkt doorgang vinden. Maar als het om bepaalde technische profielen gaat, is de arbeidsmarkt erg taai.

 

Scholing en stage

Los van beschikbare arbeidskrachten, is bij jongere generaties het concept fulltime als standaard minder in trek. Het bedrijf is erg actief met betrekking tot scholing en stageplekken. Van de vier medewerkers van de afdeling R&D zijn er twee afkomstig uit de eigen stagetrajecten. Ravensbergen probeert binnen de ruimte die het als voedingsbedrijf heeft zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden. Zo was er tot voor kort een medewerker in dienst die in september deelnam aan de Paralympische Spelen in Parijs.

Ravenbergen maakt al sinds 1985 mueslirepen, destijds overgewaaid uit de VS, maar heeft het product altijd met de tijd mee laten gaan, zoals door de toevoeging van nieuwe smaken en ingrediënten die eitwitrijk zijn, denk aan krekelmeel. De Wit: ‘Dat laatste is voornamelijk een experiment gebleven, wat betreft certificering loop je dan tegen beperkingen aan: is iets dan nog bijvoorbeeld kosjer of halal? ‘

De insectentrend die even veelbelovend leek, is inmiddels stilgevallen maar als het een heropleving mocht plaatsvinden, is Ravensbergen volledig voorbereid. Vorig jaar startte het bedrijf wel een separate lijn voor pinda’s, een goedkope eiwitbron, maar tegelijk een allergeen die je gescheiden houdt van andere productie.

 

Branchevereniging

Ravensbergen besloot zich aan te sluiten bij branchevereniging VBZ, wat de gelegenheid geeft om te sparren met collega’s over trends en ontwikkelingen. Thys: ‘De hoeveelheid suiker en glucosestroop is reeds sterk gereduceerd via herformulering en we hebben bewust gekeken hoe we producten beter kunnen laten aansluiten bij de Nutri-Score. Zo hebben we gekeken naar meer eiwitrijk en relatief meer onverzadigde vetten. Zowel vanuit private label als merken was hier ook vraag naar.’

Als het gaat om energiebesparing en duurzaamheid heeft Ravensbergen concrete plannen. De onderneming zou tegen 2030 een nieuwe fabriek willen hebben gerealiseerd, die dan aan alle moderne eisen zou moeten voldoen, zoals 100 procent hernieuwbare energie. Het huidige fabrieksgebouw stamt uit de jaren zestig en kan bijvoorbeeld vanwege zijn dakconstructie geen zonnepanelen dragen.

Ravensbergen heeft afgelopen jaren al veel duurzame maatregelen genomen, zo wordt de reststroom door een GMP+gecertificeerd bedrijf verwerkt tot diervoeder en gebruikt men uitsluitend Rainforest Alliance Certified cacao en hazelnoten. Als onderdeel van HACO Group meet men onder meer met behulp van het EcoVadis-platform de vooruitgang wat betreft duurzaamheidsdoelstellingen. ‘Zo kun je structureel werken aan de verbetering van de duurzaamheidsprestaties van ons bedrijf en onze waardeketen’, aldus Thys.

 

Bron: VBZ, Jeroen de Bruin