Hoe communiceer je met jonge bakkerijmedewerkers?

13 februari 2025

Hoe ga je om met nieuwe werknemers in de bakkerij? Of met stagiairs of jonge sollicitanten? Hoe trek je die laatste überhaupt? De nieuwjaarsbijeenkomst van het Genootschap voor de Bakkerij en de jonge professionals van Bakery Nexus stond dit jaar in het teken van generatieverschillen op de werkvloer.

De belofte van het verkrijgen van nieuwe inzichten trok zo’n honderd gasten naar Leerhotel Het Klooster in Amersfoort. Zij kwamen thuis met in ieder geval vier inzichten als het gaat om: ‘Hoe bereik je nu die jongere?’

Voor deze sessie werd André Merlijn van jongerencommunicatiebureau Coen ingevlogen. De lijntjes met dit bureau zijn kort, aangezien Stichting Bakkracht er al een poos succesvol zaken mee doet. Zo hebben ze samen de campagnes rondom wereldvandebakkerij.nl opgezet. Met als resultaat miljoenen views op de aantrekkelijke filmpjes van werken en bijbaantjes in de bakkerij. De TikTok-video’s kwamen doelgericht onder ogen van de volgende generatie.

André Merlijn had zijn presentatie opgedeeld in drie inzichten. Waarom, dat blijkt later. Onbewust millennials en X’ers de behoeften van Gen Z over. Eén van die behoeften is duidelijke informatie, liefst stapsgewijs. Bijvoorbeeld PostNL heeft deze ontwikkeling al langer in de smiezen. Elk pakketje is op de voet te volgen. Maar ook Über en alle bezorgdiensten van maaltijden spelen hierop in. Hiermee is al één gouden tip verklapt.

 

Generaties duiden

Om te peilen wat er zoal in het publiek zit aan generaties, toonde Merlijn een aantal foto’s. Wie de afbeelding herkent, mag opstaan. Zo zien we dat vijf jaar leeftijdsverschil al een soort generatiekloof veroorzaakt. Want de uitzendingen van Ik, Mik, Loreland (SchoolTV jaren ‘90) en de opkomst van de waarschuwingssticker ‘Parental Advisory, explicit content’ omvatten dezelfde generatie, en toch worden ze niet door dezelfde groep herkend.

Natuurlijk mag de ‘oude garde’ ook opstaan, bijvoorbeeld bij de foto’s van Q&Q, de eerste autoloze zondag en de Saroma-pudding (inclusief beteuterde gezichten omdat deze kant-en-klaarmix niet meer in de schappen ligt). De jongste lichting staat op wanneer ze de Swapfiets zien, maar voor de afbeelding van ‘Theorie Toppers’ (YouTubers die theorieles voor het autorijbewijs geven) blijft iedereen zitten. Te nieuw, té Gen Z.

Bij Theorie Toppers blijft Merlijn even stilstaan. Want waarom scoren deze drie jongens zo goed met hun kanaal? ‘Zij weten exact hoe de jongere van nu leert. Dat is in kleine, korte stukjes, met bewegend beeld en zonder ruimte voor vragen. We kunnen bij zo’n video denken: Dit weet toch iedereen? Maar dát doen ze juist zo goed: je hebt na het kijken van zo’n filmpje helemaal geen vragen meer.’

En dit bracht het publiek tot het eerste inzicht:

 

  1. Fragmenteren

Jongeren hebben een korte aandachtspanne en delen hun leven daarom op in kleine stukjes. Nu een kwartier leren, straks een kwartier gamen en daarna weer iets anders. Lijkt kort, maar in dat kwartier heb je wel hun volledige focus. Benut dat kwartier door ze te voorzien van duidelijke, aantrekkelijke info.

Door de generaties ruwweg op te delen in Babyboomers, Boomers, Jongeren en Next Gen licht de communicatie-expert toe hoe deze mensen zijn opgegroeid. ‘De babyboomer volgt dingen goed op, trekt de autoriteit niet in twijfel. Ook zijn ze gewend om te overleggen. De boomer is de generatie die heel duidelijk een einddoel heeft, maar zijn route daarnaartoe zelf wil bepalen. Hij kijkt ver in de toekomst, maar heeft minder heldere ideeën bij het begin. Uitspraken als ‘we zien wel even’, en ‘kom maar effe kijken’ zijn een boomer niet vreemd.’

Maar pas op! Deze uitspraken veroorzaken een allergische reactie bij de jongeren. Merlijn: ‘Deze generatie is opgegroeid in een wereld van socials, apps en internet en is gewend om alles stapsgewijs te ondernemen. “Kom gerust eens langs”, is voor hen veel te eng en ver weg. Pas dus op voor deze boomertaal.’

Tijd voor inzicht 2, dat we eerder aan de orde kwam:

 

  1. Stapsgewijs

Waarom haken jongeren zo snel af als ze aan iets zijn begonnen? Hebben ze geen motivatie? Vroeger waren wij toch niet zo lui? ‘Deze gedachtegang is pure onzin, als je weet hoe het brein van een jongere werkt. Wanneer Gen Z aan iets begint dat onbekend is, is het van belang deze reis stap voor stap aan te gaan’, vertelt Merlijn. Dat geldt voor alles: nieuwe opleiding, nieuwe baan, stages. Wees duidelijk in hoe zaken georganiseerd zijn, wat er van de medewerker of student wordt verwacht en begeleid hem daarin. Belangrijk: begin niet over een einddoel: dat schrikt ze af. Door ze stapsgewijs mee te nemen, creëer je vertrouwen voor de volgende stappen.

 

  1. Wees niet te enthousiast!

Tot slot komt Merlijn met een bijzonder inzicht: enthousiasme werkt níet aanstekelijk. ‘Ben jij geboren om bakker te worden? Dan is dat hartstikke leuk, voor jou. Maar ga jij voor een klas staan om vol enthousiasme jouw verhaal te vertellen over jouw vakmanschap, reken er dan maar op dat slechts 10 tot 15 procent zal luisteren. Want ongeveer een tiende van de jongeren weet wat ze later wil worden. Die begrijpen dat enthousiasme. Wat niet wil zeggen dat zíj bakker willen worden.’

 

  1. Focus op de twijfelaars

Richt je in je zoektocht naar nieuwe studenten, werknemers en stagiairs op de twijfelaars. Jongeren die nog zoekende zijn, alles wel leuk vinden maar geen echte keuzen hebben kunnen of durven maken. Let op: deze groep omvat zo’n 70 tot 75 procent. Dat biedt jou als werkgever veel meer kans om ze zover te krijgen dat ze de keuze maken voor jóuw beroepsgroep. Hoe doe je dat dan? Merlijn: ‘Heel eenvoudig: haal de eerste twee inzichten erbij: begin bij het begin, rep niet over het eindpunt (doorgroeien, einddoelen), maar start bij de basis en neem ze mee. Duidelijk, helder en beeldend. En maak het vooral niet te lang.’

 

Verschillen

In deel twee van de bijeenkomst volgde een paneldiscussie met drie ondernemers. Wat voor inzichten hadden zij nog in te brengen als het gaat om boeien en binden van het personeel, naast de open deuren ‘leuke werksfeer’ en ‘gewoon jezelf zijn’? De opsteker kwam van Jeanne van Ittersum, mede-eigenaar van Trash’ure Taarten in Nijmegen.

In deze sociale werkomgeving worden groenten gered om plantaardige taarten te bakken. Vluchtelingen worden hierin gekoppeld aan ervaren banketbakkers. ‘Creëer een fijne cultuur’, is haar ervaring met het werken met vluchtelingen. ‘Bij ons is iedereen is anders, als het gaat om cultuur, sekse, kleur en achtergrond. Zorg dat niemand zich alleen voelt.’

 

Bron: Bakery Sweets Center

Clara Bloemhof

 

Beeld: Clara Bloemhof