Jubileum De Korenbloem: herinneringen ophalen met hazelnootschuimtaart
26 juni 2025

De geschiedenis van De Korenbloem begon op 11 mei 1925, toen de opa van Gerrit Dijkstra de bestaande bakkerij in Sneek omtoverde tot banketbakkerij. Drie generaties Dijkstra gaven het bedrijf vorm. ‘Gerrit heeft de hazelnootschuimtaart tot een begrip gemaakt’, vertellen de huidige eigenaren Romke en Jantina van der Meulen.
Romke legt uit waarom de hazelnootschuimtaart zo belangrijk is geworden voor De Korenbloem: ‘Allereerst de smaak, die is uniek. Daarnaast heeft Gerrit Dijkstra de promotie heel goed gestuurd. Sinds jaar en dag is de taart veruit het best verkopende product in Sneek.’
Opvallend is dat deze vanuit de diepvries wordt verkocht. ‘In tegenstelling tot andere taarten werkt dat prima’, legt Romke uit. ‘De hazelnootschuimtaarten bevatten weinig vocht. Daardoor zijn ze snel ontdooid. Als mensen een taart mee naar huis nemen, dan kunnen ze hem vrijwel gelijk aansnijden. Sommige Snekers vinden de hazelnootschuimtaart het lekkerst met nog een beetje ijs erin.’
Bakkerscafé
Gerrit Dijkstra heeft nog een andere verdienste op zijn naam staan. Hij was namelijk een van de eerste bakkers in Nederland die een bakkerscafé in zijn zaak opende. ‘Dat deed hij naar voorbeeld van de Duitse konditorei’, vertelt Romke. ‘Dat was iets wat ons enorm aansprak toen wij in 2018 het bedrijf van Gerrit overnamen en samenvoegden met Patisserie Schaafsma in Franeker.’
Romke en Jantina besloten de hardloper van Sneek ook in Franeker te introduceren. In eerste instantie kwam de verkoop langzaam op gang. Dat veranderde toen ze hun nieuwe winkel openden en in het Bakkerscafé een grote afbeelding van de hazelnootschuimtaart met een overzicht van de ingrediënten op de muur lieten schilderen. ‘Inmiddels verkoopt de taart ook in Franeker prima’, vertelt Jantina. ‘Al zullen we hier nooit de populariteit van Sneek evenaren.’
Het café is van grote toegevoegde waarde voor beide bedrijven, benadrukt ze. ‘Zowel in Sneek als in Franeker komen veel toeristen. Naast de koffie bestellen ze vaak wat lekkers.’ In de cafés geen soepen of salade, maar zoete specialiteiten. ‘Wij brengen juist onze zoete specialiteiten onder de aandacht. Daarnaast kunnen mensen hartige broodjes bestellen en serveren we in Franeker sinds kort ook sorbets uit onze ijssalon.’
Planeten van chocolade
De vele toeristen brachten Romke en Jantina nog op een ander idee: de verkoop van chocolade planeten. ‘We zitten in Franeker tegenover het Planetarium, dat enorm veel toeristen trekt. De chocolade planeten gaan mee als cadeautje. Ook in Sneek zijn deze bonbons een succes.’
Onlangs werd stil gestaan bij het 100-jarig bestaan van de Sneker vestiging. ‘Vooraf hebben we goed nagedacht over hoe we het jubileum het beste kunnen vieren’, blikt Jantina terug. ‘Daarbij vroegen we onze collega’s van het Patisserie College om tips. Zij adviseerden ons onder meer om het jubileum niet op één dag te vieren, maar om er een week voor uit te trekken.’ En dat gebeurde in de week van 11 mei 2025. ‘Omdat het één bedrijf is, besloten we de activiteiten in beide vestigingen te organiseren. Al hebben we onze winkel in Sneek wel extra versierd met vlaggen en ballonnen.’
Gedurende de week konden klanten genieten van kleine proeverijtjes. Ook stond de hazelnootschuimtaart volop in de schijnwerpers. ‘Tijdens de feestweek was de taart in combinatie met een kopje koffie extra voordelig verkrijgbaar in onze bakkerscafés.’
Logo van de Waterpoort
Aan de taart werd een nostalgisch element toegevoegd. ‘We vonden een oud logo van de Sneker Waterpoort, dat vroeger op de hazelnootschuimtaarten werd gebruikt’, vertelt Romke. ‘Dat laten we nu tijdelijk terugkomen. Daardoor zagen de taarten er extra feestelijk en herkenbaar uit voor de Snekers.’ Ook werden in totaal twaalf hazelnootschuimtaarten verloot. ‘Die actie is op social media heel vaak gedeeld.’
Van de klanten kregen ze veel leuke reacties. ‘We hebben heel veel felicitaties ontvangen, en ook bloemen. Eén klant gaf ons zelfs een houten snijplank waarin ze met de hand ons logo had gegraveerd’, vertelt Jantina trots.
Voor De Korenbloem Schaafsma spelen social media inmiddels een centrale rol in hun marketingbeleid. ‘Vroeger was de etalage heel belangrijk, nu gebruiken we vooral social media om mensen te verleiden’, legt Jantina uit. ‘Het is een prima verlengstuk van onze winkel. Daarbij zorgen we ervoor dat alles op elkaar aansluit: onze berichten op social media, de posters in de winkel en de stoepborden. Beeld is daarbij het allerbelangrijkste.’
Verhalen achter de producten
Romke benadrukt het belang van storytelling: ‘Het is belangrijk dat je als bakker het verhaal achter je producten vertelt. Zo communiceren we bijvoorbeeld dat onze aardbeien uit de regio komen. En we laten op social media ook regelmatig ons team zien. Klanten vinden het leuk om te weten wie onze lekkere producten maken.’
Romke en Jantina kijken met voldoening terug op de jubileumweek. ‘We wilden geen grootschalig evenement, maar gewoon een mooie week in onze winkels. En dat is gelukt. Het was warm, persoonlijk en precies zoals we het voor ogen hadden.’
Bron: Bakery Sweets Center
Foto’s: De Korenbloem Schaafsma
