OrderLemon gaat met ‘Laatste Rondje’ de strijd aan tegen voedselverspilling

26 juni 2025

- Bedrijfsinformatie -

Onder de naam ‘Laatste Rondje’ lanceert OrderLemon een nieuw platform dat consumenten en winkeliers op landelijk niveau samenbrengt om voedselverspilling tegen te gaan en tegelijkertijd de omzet te verhogen.

Veel bakkers werken al met WhatsApp voor hun dagelijkse bestellingen. Bij Bakkerij Nollen lag die behoefte er minder. Hun bestaande webshop voorziet klanten al prima van brood en gebak. Maar juist aan het einde van de dag, wanneer er nog producten over zijn, ontstond een nieuwe kans. Hoe maak je het je vaste klanten zo makkelijk mogelijk om die laatste producten snel te bestellen? WhatsApp bleek daar perfect voor. Direct, persoonlijk en zonder drempels. Zo ontstond bij Bakkerij Nollen het idee voor ‘Laatste Rondje’.

Met de kennis van de mogelijkheden van het systeem ging Marketingmanager Bob Vervoort naar OrderLemon. Hij had bedacht om de functionaliteiten te gebruiken en het systeem zó te bouwen dat de bakkerij uit eigen naam de derving tegen kon gaan. Dit idee heeft OrderLemon omgezet naar realiteit en in november 2024 gelanceerd.

 

Transparantie

Bakkerij Nollen heeft dit eerst in haar vier winkels in Enschede uitgerold en direct met succes. ‘De reacties van onze klanten waren overweldigend positief’,  vertelt Bob Vervoort. ‘Klanten waarderen vooral de transparantie. Ze weten met Laatste Rondje precies wat ze kopen. Dit in tegenstelling tot andere anti-verspillingsapps waar het veelal een verrassing is wat je krijgt. Daarnaast zagen we, wat we gehoopt hadden, dat onze winkelmedewerkers bewuster werden van alle producten die aan het eind van de dag de prullenbak in gingen en de urgentie hier alsnog mensen blij mee te maken.’

Hun Laatste Rondje loopt ondertussen bij alle 22 winkels met groeiend succes. Inmiddels sluiten zich ook andere bakkerijen aan in heel Nederland.  ‘Dit initiatief is niet alleen succesvol bij onze klanten, maar ook bij onze medewerkers’, aldus Vervoort, ‘Ze hebben hun eigen winkeltje, waarbij ze successen boeken en veel mooie producten redden van de verspilling. Ze gaan meer meedenken en gaan bewuster om met goede acties.’

OrderLemon staat in nauw contact met zijn klanten en door het delen van de ervaringen en luisteren naar de wensen van Bakkerij Nollen zijn er het afgelopen half jaar vele doorontwikkelingen geweest. Hierdoor is Laatste Rondje een nog effectievere reddingsboei geworden voor de strijd tegen de voedselverspilling.

 

Meer flexibiliteit

Winkeliers hebben met hun Laatste Rondje meer flexibiliteit dan bijvoorbeeld een Too Good To Go. Bij dit welbekende platform zijn er flink wat eisen aan de samenstelling en inhoud van de verrassingsboxen en aan de prijzen. Ook zijn de transactiekosten over het algemeen hoger en zijn de klanten niet van de winkelier zelf, maar van Too Good To Go. Dat betekent dat je zelf geen contact met ze kan opnemen voor promotie- en marketingdoeleinden.

Bij Laatste Rondje van OrderLemon mogen winkeliers helemaal zelf bepalen welke pakketten ze gaan aanbieden, wat er in een pakket gaat en hoeveel verschillende pakketten ze maken. Ook de prijs kunnen ze flexibel aanpassen.

‘Het maakt bij Laatste Rondje niet uit wat er in jouw pakket gaat en wat het kost. Het is namelijk jouw winkel op WhatsApp. En de klanten die kopen, die zijn van jou’, benadrukt OrderLemon.

 

Marketing en promotie

‘Dat jij eigenaar bent van de klantgegevens, betekent dat je ook zelf marketing en promotie mag gaan doen. Klanten die dat willen kun je proactief berichtjes sturen dat er producten in jouw Laatste Rondje staan, maar je kunt daarnaast ook communiceren dat je een speciale aanbieding hebt.’

Bijvoorbeeld: tegen Koningsdag laat je weten dat de klant nu al Oranjetompoucen kan bestellen en met Oud & Nieuw geef je op tijd aan dat de oliebollen besteld kunnen worden. Hier heeft Bakkerij Nollen gebruik van gemaakt, om klanten te laten ervaren hoe ontzettend intuïtief en eenvoudig het is om via WhatsApp, wat iedereen altijd tot zijn beschikking heeft, iets te bestellen.

 

WhatsApp-shop

De functionaliteit van Laatste Rondje is slechts een van de toepassingen die je met OrderLemon tot je beschikking hebt. Je kunt ook je assortiment in je WhatsApp-winkel zetten en dan kunnen klanten heel eenvoudig via WhatsApp bestellen en betalen. De bestelling kunnen ze ophalen wanneer het hen uitkomt of laten thuisbezorgen als de winkelier dat heeft ingesteld.

Veel klanten ervaren dat het bestellen via WhatsApp eenvoudiger is dan in een webshop. Je hoeft geen gegevens achter te laten of een account aan te maken. Eigenlijk ben je in een paar tellen klaar.

 

De toekomstplannen

De successen maken dat de ambitie van Bakkerij Nollen verder gaat dan alleen het verkopen van overgebleven producten en hierin denken en daaraan werkt OrderLemon graag mee. Zo is het bedrijf  druk bezig met de ontwikkeling van VIP-toegang voor speciale aanbiedingen, broodabonnementen met geautomatiseerde herinneringen, zakelijke lunchpakketten voor bedrijven en seizoenscatalogi voor feestdagen.

 

Wil jij meer weten over verkopen via WhatsApp met OrderLemon en Laatste Rondje? Kijk op laatsterondje.nl