Herfstoverpeinzingen van een bakker

25 september 2025

De zomer nadert zijn einde. De herfst doet zijn intrede.

Zoals we blij zijn wanneer de lente zich aankondigt, heeft het toch ook wel weer iets als de blaadjes weer van de bomen vallen. De speculaasjes en kruidnootjes liggen waarschijnlijk al weer in je winkel en de geur van deze winterse specialiteiten geeft iedereen een behaaglijk gevoel. Kaarsjes aan in huis en met een kop thee of warme chocomel en een goed boek lekker onder een dekentje op de bank.

Maar deze tijd heeft ook een keerzijde. Want ‘de dagen worden korter’, ook al zijn ze qua tijd even lang. In herfstmaand oktober wordt ook traditiegetrouw ‘de week van de Veiligheid’ georganiseerd en dat stemt tot nadenken. Hoe zit het met de veiligheid in jouw bedrijf?

 

Veiligheid in de bakkerij

De laatste maanden worden we regelmatig opgeschrikt met triest nieuws met betrekking tot  veiligheid. Wat te denken van het datalek bij Rijksoverheid in april, en het datalek bij het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker?

We mogen er vanuit dat deze partijen hun zaken goed beveiligen toch? Maar zelfs dan kan het dus misgaan.

De geldt bij ons in de bakkerij natuurlijk net zo goed. Ook wij moeten ons hier tegen wapenen. Maar houden we ons niet liever bezig met het bakken van brood? Daar hebben we tenslotte veel meer verstand van.

En hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van je medewerkers? Tot hoever gaat je verantwoordelijkheid met betrekking tot hen?

We kennen allemaal het verhaal van Lisa. In de vroege ochtend fietste ze alleen over straat en ze kan het niet meer na vertellen.

In de bakkerij kennen we ook vroege diensten. Of late. Fietsen je medewerkers in hun ‘allenigje’ door de nacht? Of haal en breng je ze dan? Sturen ze je hun live-locatie? Is het eigenlijk jouw verantwoordelijkheid, of de hunne?

Zeg het maar…

 

En hoe is het met de veiligheid in de winkel? Heb jij je winkel zo ingericht dat het voor potentiële dieven en overvallers niet aantrekkelijk bij je is? Heb je wel eens te maken met agressieve of vervelende klanten? En hoe ga je daar dan mee om?

Incidenten kun je nooit 100 procent voorkomen. Maar je kunt wel preventief handelen. Bijvoorbeeld door het gebruik van camera’s, de manier waarop je met je geldstromen omgaat, hoe de routing in de winkel is, door hulpmiddelen voor veilig werken in de winkel. En door persoonlijke aandacht voor je klant, maar in de eerste plaats voor je medewerkers. Voelen zij zich veilig in jouw bedrijf of op weg er naar toe?

 

NBOV helpt ondernemer

Ik zei het al even. Doen we als ondernemer niet liever waar we goed in zijn? Gelukkig hebben instanties als bijvoorbeeld de NBOV en het HBD allemaal tools met betrekking tot veiligheid in de breedste zin van het woord. Kijk er eens naar. Wees je er bewust van. En doe er je voordeel mee.

Voor je klant.

Voor je medewerker.

Voor jou.

 

Wat doe jij aan veiligheid? Het is een ontzettend lastige materie, maar wel heel belangrijk. En het is, of we het nu willen of niet, onderdeel van onze bedrijfsvoering.

Want zeg nou zelf: zou jij het jezelf ooit vergeven als je medewerker op de fiets onderweg is naar jouw bedrijf in de donkere nacht, maar daar helaas nooit aankomt, terwijl je die medewerker net zo goed even had kunnen ophalen?

 

Ik niet in ieder geval.

 

 

Greetje Schuurmans

 

Greetje Schuurmans is samen met haar broer eigenaar van Bakkerij Schuurmans in Leeuwarden, gestart door haar opa in 1953. Ze vertelt over de dagelijkse beslommeringen op de werkvloer, van bedrijfsvoering tot het wel en wee van medewerkers.