Zeg eens eerlijk: wat maakt jouw bakkerij speciaal?

15 mei 2025

Waarom onderscheidend zijn belangrijker is dan ooit

 

Als ik ondernemers spreek over trends, zie ik vaak twee reacties. De één rolt met z’n ogen en mompelt iets als: ‘Daar heb je weer zo’n foodtrend.’ De ander raakt licht in paniek: ‘Moet ik nou ook iets met matcha?!’ En eerlijk? Allebei begrijpelijk. Je hebt al genoeg aan je hoofd. Machines die haperen, personeel dat ziek is, energiekosten die door het dak gaan. En dan moet je ook nog ‘innovatief’ zijn. Maar toch… Ik zou het niet helemaal links laten liggen.

 

Want de consument verandert. En wie blijft bakken wat hij altijd bakte, staat straks met z’n kratten brood te kijken naar een lege winkel. Dat klinkt misschien dramatisch, maar ik zie het om me heen gebeuren. Vooral bij ondernemers die denken: ‘Mijn klanten willen gewoon een goed brood.’ Klopt. Maar steeds vaker willen ze óók dat dat brood iets doet. Niet alleen vullen, maar voeden. Denk aan vezels, probiotica, plantaardige eiwitten. Gezondheid is geen hype meer, het is verwachting.

En nee, je hoeft geen gezondheidsgoeroe te worden, maar kijk eens naar je assortiment. Zit daar iets tussen waarvan je zegt: daar wordt je lijf blij van? Want je klant denkt tegenwoordig net zo goed aan z’n darmen als aan z’n ontbijt.

 

En wereldse smaken? Daar krijg ik altijd de meeste weerstand op. ‘Mijn klanten willen dat toch niet?’ Nou, misschien niet als je het ze vraagt. Maar zet een yuzu-citroentaart of een matcha-croissant in de vitrine met een goed verhaal erbij, en voor je het weet heb je een nieuwe hardloper. We zijn met z’n allen veel wereldser gaan eten. Door social media, door reizen, door Netflix zelfs. Waarom zou je bakkerij daar geen afspiegeling van zijn? Je hoeft geen sushi te verkopen, maar een vleugje avontuur in je assortiment kan geen kwaad.

 

Duurzaamheid

En dan duurzaamheid. Als je daar jeuk van krijgt, snap ik dat. Want het klinkt vaak als gezeur van mensen die zelf met het vliegtuig naar Bali gaan maar jou aanspreken op je plastic zakje. Maar de beweging is wel echt. Klanten willen weten waar iets vandaan komt. Wat je weggooit. Hoe je verpakt. En dat hoeft allemaal niet perfect. Maar laat zien dat je ermee bezig bent. ‘Gemaakt met meel van boer Janssen om de hoek’ of ‘Strijd tegen voedselverspilling’, doet meer voor je verkoop dan je denkt. Het maakt je verhaal menselijk en geloofwaardig.

 

Wat ik óók zie opkomen? Mensen die letterlijk voor jouw bakkerij in de auto stappen. Foodtoerisme, noemen ze dat. Je hebt bakkers waar mensen ver voor rijden. Voor die echte Zeeuwse bolus of dat ene vegan taartje. Omdat het iets is wat je nergens anders vindt. Dat kan jij ook zijn. Maar dan moet je wel iets hebben wat ze nergens anders kunnen halen.

En dan kom ik bij mijn favoriete trend: seizoensproducten. Beperkte edities. Je kent het principe van de pepernoot of de paastompouce. Maar waarom zou je dat alleen met feestdagen doen? Speel met het seizoen. Maak iets wat er over drie weken weer uit is. Klanten houden van schaarste. Het geeft urgentie. En jij krijgt er een reden bij om te blijven vernieuwen.

 

Dus, wat doe jij met deze trends? Je hoeft niet alles tegelijk. Je hoeft niet woke, hip en biologisch te zijn. Maar kijk eens kritisch: waar zit nog rek in jouw bakkerij? Waar kun je iets nieuws proberen, iets anders doen, iets extra’s laten zien? Want stilstand is lekker makkelijk. Maar beweging brengt klanten. En daar draait het uiteindelijk toch om: bakken wat verkoopt. Met net dat beetje extra.

 

Joep Gommans

Bakkerij Support, Marketing voor Bakkers