Consumententrends 2025: hoe benut je ze in de bakkerij?

06 november 2024

Onderzoekplatform Taste Tomorrow heeft de drie belangrijkste trends voor 2025 bekendgemaakt, die van belang zijn voor bakkers, banketbakkers en chocolatiers.

  1. Desem

Desem blijft de grootste en snelst groeiende trend in de broodindustrie, met een verwachte stijging van 40 procent in consumenteninteresse wereldwijd. In landen waar desem al populair is, wordt het nu ook gebruikt in croissants, bagels en donuts. In andere delen van de wereld groeit de interesse in desembrood, wat bijdraagt aan de snelle groei. Deze trend wordt gedreven door de unieke smaak en de gezondheidsvoordelen van desem, zoals een betere darmgezondheid.

  1. Culinaire Fusie

Culinaire fusie, de mix van smaken en technieken uit verschillende keukens, zal een belangrijke trend (10 procent stijging) zijn in gebak en patisserie. Voorbeelden zijn crookies en de Dubai bar. Patissiers gebruiken AI voor nieuwe smaakcombinaties en ontwerpen, en sociale media spelen een grote rol in de populariteit. Deze trend omvat ook het combineren van verschillende texturen, zoals de knapperigheid van het ene dessert met de taaiheid van het andere, wat zorgt voor unieke en spannende eetervaringen.

  1. Voedingsbalans

Voedingsbalans wordt een grote trend in de chocolade-industrie, met een verwachte stijging van 30 procent. Consumenten zoeken naar chocolade met gezondheidsbevorderende ingrediënten zoals kurkuma, noten en zaden. Deze producten worden gewaardeerd om hun functionele voordelen, zoals het bevorderen van de slaap en het versterken van de immuniteit. Ook chocolade met minder suiker en meer voedingsrijke ingrediënten wordt steeds populairder.

 

Trends in brood

Lichten we brood eruit, dan zien we vier ontwikkelingen.

  1. Darmgezondheid

Een gezonde darm is essentieel voor je algehele fysieke en mentale welzijn; een feit dat breed wordt erkend door consumenten, dankzij de populaire Netflix-documentaire ‘Hack Your Health’ uit 2024 en de TikTok-video’s van influencers zoals The Stomach Doc. Consumenten passen hun dieet aan op basis van deze nieuwe kennis, wat zorgt voor een stabiele groei van de darmgezondheidstrend.

Consumenten kiezen voor vezelrijke ingrediënten en voedingsmiddelen verrijkt met prebiotica, probiotica en postbiotica. Dat is goed nieuws voor de broodindustrie, met veel darmvriendelijke opties zoals volkoren, vezelrijke en desem verrijkte broden.

Door consumenten te helpen de ‘juiste’ beslissingen te nemen, bijvoorbeeld door het verschil tussen probiotica en prebiotica uit te leggen of door claims over darmgezondheid op verpakkingen toe te voegen, onderscheid je je als bakker en bouw je vertrouwen op. Denk ook aan het gebruik van andere ingrediënten die bekend staan om hun gezondheidsvoordelen, zoals cacaonibs, lijnzaad, kokosmeel en specerijen zoals kurkuma.

 

  1. Lokale ingrediënten

Consumenten halen graag alles dicht bij huis. Gebakken lekkernijen gemaakt met lokaal geproduceerde ingrediënten worden niet alleen als verser gezien, maar ook als gezonder en lekkerder. Bovendien krijgen consumenten, wanneer ze bij een lokale ondernemer kopen, het extra voordeel dat ze hun gemeenschap ondersteunen. Het is dan ook geen verrassing dat mensen wereldwijd kiezen voor brood gemaakt met lokaal geproduceerde ingrediënten.

Deze trend gaat ook over het omarmen van lokale smaken en culturele betekenissen. Van traditionele Chinese maancakes tot Duitse pretzels, consumenten worden steeds meer aangetrokken tot het product dat hun culturele erfgoed en lokale culinaire tradities weerspiegelt. Als je wilt profiteren van deze trend, zorg er dan voor dat je de herkomst van ingrediënten benadrukt via claims op de verpakking, in marketingcampagnes en in directe communicatie. Storytelling is bij deze trend onmisbaar om de harten van consumenten te veroveren.

 

  1. Desem

Desem blijft de snelst groeiende trend in de broodindustrie, met toenemende interesse in de Engelstalige (+ 7 procent), Chinese (+ 14 procent) en Franstalige (+ 40 procent) regio’s. Of het nu gaat om pizza, bagels, toast of muffins, als het met desem is gemaakt, zal het snel uitverkocht zijn.

Het advies aan bakkers? Ga mee met de desemtrend en experimenteer op elke mogelijke manier met het gefermenteerde deeg. Combineer de klassieke desemsmaak met andere (gezonde) ingrediënten. Probeer bijvoorbeeld eens een donkere chocolade-desembrioche of voeg wat kimchi toe voor een extra probiotische boost voor de darmgezondheid.

 

  1. Klassieke broodsoorten

Vertrouwde producten blijven de consument aanspreken en de voorspelling is dat ze in 2025 wereldwijd de grootste groei zullen doormaken. Het ambacht van een bakker en traditionele baktechnieken worden het meest gewaardeerd in Franse, Chinese, Engelse, Duitse en Portugeessprekende markten.

New York Magazine heeft bevestigd dat het enthousiasme voor hoogwaardige bakkerijen niet snel zal verdwijnen. ‘New York zal nooit moe worden van croissants, zolang er maar een rij is om ze te kopen’, schrijven ze. Elke week openen er nieuwe bakkerijen die hun producten volledig uitverkopen op de eerste dag, zonder grote marketingcampagnes. Klassieke gelamineerde gebakjes zoals de croissant, chocoladebroodjes en kouign-amann blijven de smaakpapillen van mensen verleiden.

Speel in op deze consumentenvoorkeur door te benadrukken hoe betrouwbaar en geliefd je klassieke recepten zijn. Introduceer een ‘klassiekers collectie’ die de meest geliefde klassiekers in de schijnwerpers zet en focus op de authenticiteit en het vakmanschap van je producten. Kies voor premium ingrediënten zoals single-origin chocolade en traditionele granen om de authenticiteit en superieure smaak van uw klassieke gebakken producten te vergroten.

 

Puratos

Puratos, leverancier van ingrediënten voor brood, patisserie en chocolade, volgt met Taste Tomorrow continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Bekijk de consumententrends in brood, patisserie en chocolade op www.puratos.nl/of www.tastetomorrow.com/inspiration.