De Tweede Jeugd erkend als sociaal ondernemer
26 juni 2025

En dat is mooi, want de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) is het belangrijkste keurmerk in Nederland dat sociaal werkgeverschap toetst. Dit betekent dat de ‘lekkerste tosti’s van Nederland’ nu ook nog eens gebruikt kunnen worden om officieel te voldoen aan de sociale inkoopverplichting SROI.
Verschillende achtergronden
De Tweede Jeugd maakt Supertosti’s voor de horeca en catering, met huisgemaakte ingrediënten en speciale toppings. De onderneming zet zich naast het hergebruik van restbrood ook in voor onbenut talent. Het bedrijf heeft ondertussen een prachtige groep mensen bij elkaar vanuit verschillende achtergronden, omdat de oprichters geloven in een divers team waarin je elkaar leert kennen en verschillen leert overbruggen.
Sommigen komen vanuit een oorlogssituatie, zijn getraumatiseerd en spreken de taal niet. Anderen hebben juist een fysieke handicap, zoals doofheid, wat weer andere uitdagingen meebrengt. Sommigen krabbelen net op na lang buitenspel te hebben gestaan, en anderen vonden bij hun vorige werkgevers niet de waardering en aandacht die wij bieden, waardoor ze juist bij De Tweede Jeugd hun draai wél vinden.

Maar de gemene deler is dat door samen te werken aan een mooi product en een eigen boterham te verdienen, het zelfvertrouwen en de eigenwaarde van deze medewerkers een enorme vlucht neemt. Oprichter Benjamin Namane: ‘We zien mensen voor onze ogen opbloeien en ontwikkelen, zodat er na een paar maanden ineens een heel ander iemand voor je staat. Dat is waarvoor we het doen. Dat is waarvoor we verder willen groeien. Want ons doel is om met het maken van onze heerlijke circulaire tosti’s zo veel mogelijk banen te creëren voor mensen die dat het beste kunnen gebruiken.’
Meer weten of zie je mogelijkheden voor samenwerking? Mail of bel Benjamin Namane op benjamin@detweedejeugd.nl of 06 34937360.
Kijk ook op www.pso-nederland.nl/over-pso/de-pso-treden/ en detweedejeugd.nl/
Foto’s: Janus van den Eijnden