Een bakker met ontbijt is op de toekomst voorbereid

23 oktober 2025

Ontbijt to go biedt kansen voor de ambachtelijke bakkerSteeds meer consumenten kopen en/of eten hun ontbijt buitenshuis. Uit recent onderzoek van het Food Service Instituut (FSIN) blijkt dat zowel de frequentie als de besteding de afgelopen zes jaar zijn verdubbeld.

Voorheen aten 1 op de 10 Nederlanders hun ontbijt buiten de deur, nu is dat al 1 op de 5. Ook de gemiddelde uitgave groeide flink van €6,80 naar €14,48 per keer.

 

Gemak en kwaliteit

Dit is een kansrijke ontwikkeling voor bakkers. Vooral Millennials en Generatie Z halen onderweg vaker een ontbijt en doen dat bij een bakker, supermarkt, of treinstation. Zij besteden gemiddeld ruim €14 per keer en zoeken gemak, kwaliteit en beleving. Bakkers die een ontbijt to go aanbieden, spelen slim in op deze ontwikkeling.

Volgens de NBOV zijn er een aantal tips om rekening mee te houden:

  • Speel in op snelheid en gemak: bied een ontbijt to go dat makkelijk mee te nemen is.
  • Kwaliteit en verwenmoment: consumenten willen meer dan een snelle hap; ze willen genieten van iets bijzonders.
  • Locatie en zichtbaarheid: denk na over plekken waar veel voorbijgangers zijn, of vergroot de zichtbaarheid in je eigen buurt.
  • Variatie en seizoensspecials: verras vaste klanten en trek nieuwe gasten aan met vernieuwende producten.

‘Buitenshuis ontbijten is geen korte trend, maar een blijvende verandering in consumentengedrag’, aldus de NBOV. ‘Wie hier als ambachtelijke bakker slim op inspeelt, kan klanten binden, nieuwe doelgroepen aantrekken en extra omzet realiseren.’

 

Bron: FSIN/NBOV