‘Het is aan de consument zorgvuldig met onze producten om te gaan’
19 januari 2024
De aan de bakkerij gerelateerde zoetwarenbranche is steeds in ontwikkeling. Net als bij brood en banket spelen producenten in op veranderende wensen van consumenten en aangepast volksgezondheidsbeleid, bijvoorbeeld wat betreft suiker. Jeroen de Bruin (VBZ) in gesprek met Wim Nuboer van Duo Penotti.
Sommige zoetwarenproducten hebben een legendarische status in Nederland. Duo Penotti is er daar één van. Allereerst was er het revolutionaire idee om twee verschillende smaken in één pot af te vullen. Daarbovenop kwam in 1987 de onnavolgbare Duo Penotti-commercial met de duobroek en iconische song, die destijds de belangrijkste reclameprijs voor campagnes won.
Waar de hazelnootpasta groot groeide onder de vleugels van de familie Peeters, is het merk inmiddels sinds 2020 onderdeel van Wilhelm Reuss, toonaangevend in zoet broodbeleg. Wilhelm Reuss maakt sinds 1987 deel uit van de Krüger Group, wereldmarktleider op het gebied van huismerkproducten zoals de betere hazelnoot- en chocoladepasta. Zo is Krüger Group na Nutella de grootste hazelnootinkoper ter wereld.
Na de overname in 2020 zette Wim Nuboer een noodzakelijke rationalisatieslag in gang. ‘Eigenlijk was de fabriek in Roosendaal te ambitieus ingestoken met teveel soorten producten. Dat betekende dat de lasten omlaag dienden te gaan, waaronder personeelskosten. Dat is gelukt, terwijl we qua volume inmiddels weer boven het niveau van 2019 zitten’, vertelt Wim Nuboer, CEO Penotti/Wilhelm Reuss B.V.
De fabriek in Roosendaal heeft als core business de productie van hazelnoot- en speculoospasta, zowel onder het Penotti-merk als private label. Naast export naar EU-landen worden de potten ook geëxporteerd naar bijvoorbeeld de VS en Marokko.
Innovatie en duurzaamheid
Al is het aantal soorten producten verminderd na de overname van 2020, toch wordt er veel aan productinnovatie gedaan. Voor Duo Penotti ligt de focus momenteel op brand extensies en het vergroten van de penetratie. Duo Penotti Wafelreep, ontwikkeld met zusterbedrijf Ludwig Schokolade, en Quaker Cruesli Duo Penotti, een co-branding tussen twee ijzersterke ontbijtmerken, zijn hiervan mooie voorbeelden.
De speculoospasta is inmiddels op het kwaliteitsniveau van het leidende A-merk speculoospasta gebracht. Andere nieuwe producten zijn een palmolievrije hazelnootpasta onder het Uno Penotti-merk. ‘Het vervangen van palmolie door andere vetsoorten is duur. De consument moet het prijsverschil wel willen opbrengen. Hopelijk dat de alternatieven voor palmolie in prijs zullen dalen’, vertelt Nuboer.
Naast innovatie staat duurzaamheid hoog in het vaandel in Roosendaal. Duo Penotti werd al bereid met 100 procent natuurlijke ingrediënten. Sinds 2011 kiest Duo Penotti bewust voor Rainforest Alliance-gecertificeerde cacao en RSPO-gecertificeerde palmolie. Ook is het bedrijf aangesloten bij cocoa commitment, dat als doel heeft de leefomstandigheden van cacaoboeren en hun families te verbeteren en de cacaoteelt milieuvriendelijker te maken.
Als het gaat om duurzame energiebronnen draait het bedrijf al op groene stroom en zal Krüger als groep in uiterlijk 2024 het Science Based Targets Initiative (SBTi ) onderschrijven. In het kader van de geplande verbouwing van de fabriek wordt breed gekeken: van zonnepanelen tot warmtepompen als opties.
Preventiedebat suiker
Nuboer: ‘Wij vinden het preventiedebat positief – want noodzakelijk – maar niet eenvoudig voor onze branche. Suiker is niet alleen een zoetstof maar in feite ook een draagstof en een vulstof. Daarom is vervangen van suiker in onze producten zo moeilijk.’ Het blijft in de zoetwarenbranche, net als in die van de bakkerij, zoeken naar een echte oplossing.
‘Schijnoplossingen met niet-volwaardige vervangers maken het alleen maar complexer. Onze producten zijn een verwenmoment. Het is aan de consument om er zorgvuldig mee om te gaan. Dit product is gewoon onderdeel van een afgewogen eetpatroon.’
Locatie Roosendaal heeft groeiambities. De Berlijnse productielocatie kan dat niet vanwege haar ligging in de stad. Dat betekent voor Roosendaal moderniseren en groter groeien. Nuboer: ‘Bij ons staat de mens centraal, dan pas het resultaat. Wat we belangrijk vinden, is een veilige, vrolijke en inclusieve sfeer. Vergrijzing van het personeel in combinatie met gewenste groei van de productielocatie, is een serieuze uitdaging.’
Naast recruitmentactiviteiten wordt gekeken naar het upgraden van de eigen faciliteiten, zoals een aantrekkelijke kantine. ‘Om de arbeidskrapte te beteugelen heeft men in Roosendaal ook gekeken naar het rationaliseren van processen: geen moeilijke handelingen verrichten die productiviteit negatief beïnvloeden. Maar ook de bestaande productielijnen beter benutten: meer volume op dezelfde lijn en mensen trainen zodat ze ook aan andere lijnen kunnen werken.’
Dankzij automatisering zijn er minder storingen van de lijnen. Nuboer legt uit: ‘Zo hoef je minder mensen aan te nemen in een krappe arbeidsmarkt. En dankzij het in eerste instantie loslaten van Nederlands als voertaal, heb je een breder aanbod. Zolang men maar intrinsieke motivatie heeft om Nederlands te leren en er tot die tijd collega’s zijn die dezelfde taal spreken en kunnen helpen met de aansturing. Als je kijkt naar capaciteiten in plaats van alleen naar diploma’s, kom je een stuk verder. En zo doe je maatschappelijk ook goed. Als werkgever moeten we kunnen boeien en binden.’
Branchelidmaatschap
Bij de rationalisatieslag van 2020 sneuvelden ook lidmaatschappen, zoals van branchevereniging VBZ. Dat lidmaatschap is dit jaar weer aangegaan. ‘Het VBZ-netwerk, de kennis en kunde van het team en het plichtsgevoel je industrie te steunen, zoals bij cao-onderhandelingen, maakten een hernieuwd lidmaatschap tot een logische stap’, aldus Nuboer.
‘In weerbarstige omstandigheden sta je samen sterker. Het zijn bijzondere tijden met de hard gestegen grondstofprijzen en haperende aanvoer van hazelnoten. Stijgingen van zo’n 70 procent waren niet meer te absorberen in de verkoopprijs, gezien de marges in de branche. Ik vergelijk mijzelf wel eens met de kapitein van een zeilschip. Wat je nodig hebt in roerige tijden is een getrainde bemanning, een degelijk schip en een duidelijke koers.’
Bron: Branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten (VBZ)
Jeroen de Bruin
