Hoe kun je jonge medewerkers beter boeien en binden?
28 februari 2024

Onder het motto ‘Lunchen en leren met Youngworks’ vertelde Rutger van den Berg tijdens het webinar dat drie factoren het fundament maken van waaruit we moeten denken om jonge medewerkers beter te begrijpen: de groep is in ontwikkeling, het betreft een nieuwe generatie en die is nieuw in het werk.
Groep in ontwikkeling
Allereerst is de generatie Z simpelweg een groep jonge mensen, dus een groep in ontwikkeling. ‘Ze zitten in een specifieke fase van hun biologische en psychologische ontwikkeling. Dat heeft veel invloed heeft op hoe ze denken en op hoe ze zich gedragen’, legt Rutger uit. ‘Neurowetenschap laat ons zien dat het brein van jonge mensen nog lange tijd enorm in ontwikkeling is en een hoge neuroplasticiteit kent.’
Dat betekent dat er nog volop nieuwe verbindingen worden aangelegd. ‘Dat gebeurt ook bij volwassenen, maar dat proces gaat een stuk trager. Een brein in ontwikkeling heeft een enorm groot lerend vermogen en een creatieve denkkracht. Deze potentie van jongeren is dus heel waardevol. Maar zo’n brein in ontwikkeling kent ook een aantal uitdagingen. Zo vinden jongeren het lastig om informatie te ordenen, overzicht te creëren en beslissingen te nemen.’
Nieuwe generatie
Een tweede factor is dat de generatie Z een nieuwe generatie vormt. Jongeren ontwikkelen zich in interactie met de wereld om zich heen. Deze wereld is anders dan twintig of vijftig jaar geleden. Rutger licht toe: ‘Een generatie is het product van de tijdgeest.
Om deze generaties te begrijpen, moet je kijken naar wat er speelt in de samenleving. De generatie Z weerspiegelt wat er op dit moment speelt in de wereld om ons heen. De jongeren hebben nog niet veel ervaring op het gebied van werk. Dus steunen ze in hun idee over werk heel erg op wat ze horen in hun omgeving en in de media.’
Nieuw in de wereld van werk
De derde factor is het inzicht dat generatie Z nieuw is in de wereld van werk. Ze zijn starters. Wanneer je een nieuwe wereld betreedt, moet je daar nog grip op krijgen. Dat gaat gepaard met grote onzekerheid en met specifieke behoeften waar je rekening mee moet houden. Rutger licht toe: ‘Onboarding is heel belangrijk. We moeten hen introduceren in de formele kant van het werk. Met welke systemen moeten ze leren werken? Met welke mensen moeten ze kennis maken? Bij wie moeten ze zijn met welke vragen? Wat wordt er van hen verwacht?’
Daarnaast is er een informele kant, die verankert zit in de werkcultuur. ‘Wij verwachten dat jonge mensen zich daaraan aanpassen, maar voor jongeren is deze kant vaak niet zo goed zichtbaar. Wat is de gepaste taal? Kun je ‘shit’ zeggen of moet je daar een sjiek woord voor gebruiken? Geef je een boks aan je directe collega, of is dat juist heel erg ongepast? Het is goed om erover na te denken hoe dit werkt binnen jouw bedrijf. En: in hoeverre krijgen jonge mensen ook ruimte om zelf die cultuur mede te bepalen? Dat is heel belangrijk om jongeren goed te laten landen in je organisatie.’
Deze drie factoren helpen om jonge medewerkers op de werkvloer beter te leren begrijpen en om hen beter te kunnen boeien en binden. Meer weten? Youngworks biedt een speciale cursus over generatie Z op de werkvloer. Kijk hiervoor op youngworks.nl/academy/generatie-z-op-de-werkvloer
Bron: bakerysweetscenter.nl