Let op allergeneninformatie bij onverpakte levensmiddelen
12 maart 2024

In 2023 heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) 6548 bedrijven in de horeca, ambachtelijke sector, retail en instellingen geïnspecteerd. Het doel van deze inspecties was om te controleren of zij voldeden aan de regelgeving voor onverpakte levensmiddelen. Hierbij bleek dat ruim de helft van de bedrijven de informatie niet, of niet op de juiste manier, verstrekte.
De meest gemaakte (en meest kwalijke) fout was het volledig weglaten van informatie van de allergenen; 30,7 procent van de onderzochte bedrijven maakte zich hier schuldig aan. Daarnaast was in 16,5 procent van de gevallen de informatie wel mondeling, maar niet schriftelijk of digitaal beschikbaar. Tot slot ontbrak bij 12,3 procent van de bedrijven de trigger voor de consument om het personeel te vragen naar allergeneninformatie.
Horeca grootste boosdoener
In de horeca lag het foutenpercentage het hoogst; daar was het percentage afwijkingen 51,8 procent. In de retail en bij ambachtelijke bedrijven constateerden de inspecteurs bij iets minder dan de helft van de bedrijven fouten, respectievelijk 46,0 procent en 44,8 procent. Bij zorginstellingen lag het percentage met 28,6 procent een stuk lager.
Bij het constateren van een fout geeft de NVWA waarschuwingen of boetes. Ondanks deze maatregelen had één op de tien van de in 2023 gecontroleerde bedrijven de allergeneninformatie nog altijd niet op orde.
Hoe zit het ook alweer met allergenen? Op voorverpakte levensmiddelen moeten de allergenen vermeld worden in de ingrediëntenlijst, maar bij onverpakte levensmiddelen ontbreekt die vaak. Ten eerste moet op de plaats van verkoop duidelijk worden vermeld waar de allergeneninformatie beschikbaar is, en altijd in de naaste omgeving van het levensmiddel.
Toegankelijk en begrijpelijk
De informatie mag schriftelijk of elektronisch beschikbaar zijn, maar moet altijd vrij toegankelijk, begrijpelijk en duidelijk leesbaar zijn. Als er écht geen andere opties zijn, mag de informatie ook mondeling worden gegeven. Voorwaarde hiervoor is wel dat de informatie altijd kan worden meegedeeld aan de consument voordat de aankoop plaatsvindt.
Daarnaast moet de informatie altijd beschikbaar zijn voor personeel en inspecteurs. Tot slot moet er op de plaats van aankoop een vermelding zichtbaar zijn, waarbij de consument wordt verzocht zich te wenden tot het personeel.
Ondersteuning of een training nodig? Précon kan helpen samen te zorgen voor een veilige en allergievriendelijke omgeving in de bakkerij. Neem contact op via info@precon.group of +31 (0)30 – 65 66 010.
Bron: www.precon-food.nl