OPINIE: Bezwaren rondom bezoek NVWA
27 februari 2025
OPINIE
door Henri van Geffen
Op 13 januari j.l. heeft een toezichthouder ons bedrijf bezocht. Het zou gaan om een herhaalinspectie, maar dit was zeker niet het geval.
De inspecteur wilde per se toegang en intimideerde op indringende wijze de verkoopster die alleen aanwezig was. Omdat er geen bakkerijpersoneel meer aanwezig was, kon er geen weerwoord gegeven worden op de in het rapport van bevindingen gemaakte opmerkingen.
Dit is oneerlijk, omdat wij naar aanleiding van de vorige inspectie de aanbevelingen zo goed als mogelijk was uitgevoerd hebben, hier is echter geen rekening mee gehouden, omdat wij dit niet kenbaar hebben kunnen maken.
Volgens ons was de bakkerij wel schoon en zijn de vaststellingen van de inspecteur zwaar overdreven. Volgens mij waren er geen tientallen muizenuitwerpselen aanwezig, een enkele is mogelijk. Er is sinds december 2024 een ongediertebestrijder actief en er is een aannemer benaderd om kleine reparaties uit te voeren.
In een stad als Amsterdam staan veel oude panden met kelders, houten plafonds en openingen naar buiten toe. De gemeente doet niets aan ongediertebestrijding en de bewoners van de panden voeren letterlijk het ongedierte door rommel op straat te deponeren. Het is niet eerlijk dat hier de ondernemers, vooral in de foodsector, het probleem van het ongedierte maar op moeten lossen.
Als beloning voor de inspanning word je dan aan de schandpaal gezet en als het nog niet genoeg is, geliquideerd. Het is misschien beter om geen boetes uit delen maar subsidies te geven aan ondernemers, dan kunnen deze bouwkundige maatregelen nemen.
Betreffende de opmerkingen over de allergenen heeft de inspecteur zich respectloos gedragen naar de aanwezige verkoopster toe. Bij de vorige inspectie was bakkerijpersoneel aanwezig dat kennis heeft betreffende allergenen. Er is toen ook een verklaring afgegeven die in de verkoopruimte neergezet kon worden.
Betreffende de allergenen vind ik dat de regelgeving hierover volkomen is doorgeslagen. Er zijn 14 allergenen waarvan er in de bakkerij maar 3 van toepassing zijn nl. gluten, lactose en noten. De consument is hier nauwelijks mee bezig , er is hooguit 3 à 4 maal per week vraag naar een product i.v.m. allergenen.
Consumenten weten zelf heel goed waar men allergisch voor is en vragen dan heel gericht om een product. Om het voor de consument en verkooppersoneel eenvoudig te maken, hebben wij ervoor gekozen om een lijstje te maken met producten die geschikt zijn voor iemand met een bepaalde allergie. Is veel doeltreffender.
Verkooppersoneel heeft meestal geen opleiding levensmiddelentechnologie en het is dan ook onsportief om personeel hiermee lastig te vallen. Veel regelgeving wordt bedacht door ambtenaren met een hoge opleiding. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen dit maar moet snappen, dit is echter meestal niet het geval. Met een beetje meer begrip en coaching bereik je meer dan met badinerend optreden en boetes opleggen.
H.J. van Geffen
Banketbakker te Amsterdam
Gevraagd om een reactie, laat de NVWA weten: ‘Wij gaan niet in op specifieke inspecties, maar in algemene zin geldt dat onze inspecteurs iedereen op een professionele manier bejegenen. Ondernemers die bezwaar hebben tegen de bejegening door de NVWA of de resultaten van een inspectie, hebben de mogelijkheid om daar bezwaar tegen te maken.’
Wat vind jij van wetten en regels omtrent ongedierte of allergenen? Of is er een hele andere kwestie die je aan de kaak wilt stellen? Mail naar redactie@bakerynext.nl o.v.m. ‘Opinie’.
