Pistache-chocolade dé Paashit van dit jaar

23 april 2025

Dit jaar vierde bijna 70 procent van de Nederlanders Pasen, het hoogste aantal sinds 2021. Chocoladepaaseitjes blijven de ultieme paastraditie: meer dan driekwart van de Paasvierders haalde ze in huis. En bijna een derde verstopte ze ook echt, vooral voor (en met) kinderen.

Wat opvalt? Discounters en drogisterijen waren dit jaar dé favoriete plekken voor de Paasaankopen. De flink gestegen chocoladeprijzen spelen daarbij waarschijnlijk een rol.

Voor het eerst is er specifiek gekeken naar de opkomst van pistache-(chocolade)eitjes, zoals bekend van de populaire Dubai-reep. Vooral onder jongvolwassenen (tot 35 jaar) in de regio Amsterdam wint deze smaak terrein: 1 op de 10 kiest hiervoor. Maar ook buiten de Randstad groeide pistachesmaak gestaag mee als nieuwe Paashit.

De cijfers komen uit een peiling die Peil.nl uitvoerde in opdracht van VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten. Bijna 4.500 volwassen Nederlanders uit alle hoeken van het land deden mee.

 

Prijs bepaalt Paasaankoop

Volgens Theo Heere, directeur van VBZ, blijven klassiekers als melk, puur, praliné en hazelnoot onveranderd populair. Dit ondanks een ‘lawine’ aan nieuwe smaken. Toch ziet hij ook een duidelijke trend: ‘Een kwart van de respondenten zei minder chocoladepaaseitjes te kopen dan vorig jaar. Niet gek, want sinds 2021 zijn de prijzen met 50 tot 70 procent gestegen.’ Maar één ding is zeker: ‘Chocolade is een verwenproduct dat mensen blij maakt en waar altijd vraag naar zal zijn. En dat blijft zo, zelfs als chocolade in een nog luxere categorie zou belanden.’

Naast chocoladepaaseitjes gingen ook andere paasproducten goed over de toonbank. Zo kocht bijna 40 procent van de Paasvierders ook gewone eieren om te koken. En verder zijn het Paasbrood, verse croissants en afbakbroodjes die Paasontbijt of -brunch compleet maakten.