Voor een ontbijtje naar de bakker

27 februari 2025

Bakkerijen die zich onder andere richten op (take away) ontbijt, lijken daarmee een schot in de roos te doen. Geheel naar buitenlands voorbeeld, neemt ook in Nederland ontbijten buiten de deur in populariteit toe.

Elders een ontbijtje halen is een vast onderdeel geworden van het dagelijks leven van veel Nederlanders. Tussen 2018 en 2024 is zowel de besteding als de frequentie aan buitenshuis ontbijten verdubbeld; één op de vijf consumenten ontbijt tegenwoordig minstens één keer per week buiten de deur.

Zes jaar geleden was dat nog maar één op de tien. De gemiddelde besteding steeg tussen 2018 en 2024 van €6,80 naar €14,48. Dat blijkt uit consumentenonderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

 

Gemaksgeneraties

Vooral de ‘gemaksgeneraties’, Generatie Z en de Millennials, hebben ontbijten buiten de deur een enorme boost gegeven. Van hen ontbijt één op de drie minstens een keer per week buiten de deur. Gemiddeld geeft een Millennial daaraan €14,43 uit. In 2018 was dat nog maar €5,91.

Voor de twee jongere generaties is ontbijten bovendien ‘mobiel’ geworden. Generatie Z en de Millennials hebben de zelfgesmeerde boterham ingeruild voor een ontbijt to go. Onderweg zijn er ook legio mogelijkheden om eten en drinken te kopen. Het traditionele ontbijt ‘versnackt’ bovendien: de boterham van thuis wordt vervangen door onderweg gekochte broodjes, muffins, smoothies en kwarkjes.

Ook Generatie X ontbijt vaker buiten de deur dan zeven jaar geleden. Opmerkelijk is dat de Babyboomers achterblijven bij deze ontwikkeling. Slechts 3 procent van de Babyboomers zegt minstens een keer per week buiten de deur te ontbijten. Van hen zegt 68 procent nooit een ontbijt buitenshuis te nuttigen.

 

Indulgence

De supermarkt is voor de gejaagde gemaksgeneraties in Nederland nu nog de populairste plek om eten en drinken voor het ontbijt te kopen. Ook het treinstation is in trek voor een meeneem-ontbijt. FSIN-directeur Inga Blokker: ‘Voor de gemaksgeneraties is onderweg eten en drinken een manier om zichzelf te belonen. Even snel iets lekkers kopen is een genietmoment. Ze hebben dringend behoefte aan indulgence.’ Dat betekent zoveel als zelfzorg en genieten.

Volgens Blokker wordt indulgence de komende jaren ‘richtinggevend’ voor alle foodkanalen, waaronder bakkers. ‘Het is essentieel om eet- en drinkmomenten te creëren die de emotionele honger naar genieten en beloning stillen. Het betaalbaar houden van deze levensstijl is daarnaast van groot belang voor de Nederlandse foodservicesector.’

 

Lunch en diner

Ook buitenshuis lunchen en dineren is onder invloed van Generatie Z en de Millennials flink gegroeid. Voor deze generaties is buiten de deur eten een substantieel onderdeel geworden van het dagelijks leven. Het contrast met het gematigde consumptiepatroon van Generatie X en (vooral) de Babyboomers is in de afgelopen zes jaar alleen maar groter geworden.

Het consumptiepatroon van de twee oudere generaties is in die tijd beduidend minder veranderd, al geven ook die per keer veel meer geld uit dan zes jaar geleden. FSIN-directeur Blokker: ‘Het consumentengedrag van de gemaksgeneraties wijkt sterk af van dat van Generatie X en de Babyboomers. De gemaksgeneraties hebben vaak behoefte aan buitenshuis eten als tegenhanger van de gejaagdheid en de stress die ze ervaren. Deze jongere generaties geven een (veel) groter deel van hun besteedbare inkomen uit aan eten en drinken.’

 

Bron: fsin.nl